fredag 28 januari 2011

Bokköp och vattenkoppor

Jaha, så har det då hänt. Vi borde ha fattat redan i början på veckan när febern satte klorna i dottern eftersom denna farsot har gått laget runt på dagis. Men i morse var hon piggare än Duracellkaninen och gick så glatt till dagis. Vi trodde faran var över och anade ingenting...

Medan vi intog middagen ikväll spillde Anna mjölk på tröjan och gick och bytte. Hon tog då på sig en t-shirt och det var då familjen gjorde den stora upptäckten. På armen hade små röda prickar uppträtt och hon visade "ett kli" på magen. Som den lugna, trygga, stabila moder jag är började jag kroppsvisiteringen. Än så länge verkar ansiktet vara skonat, endast en liten kopp har uppenbarat sig under ena ögat. Nåväl, man har ju varit med förr, så middagen fortsatte som inget hänt. Men Anna fattade snabbt att det här kan man dra nytta av, så ynkligheten visade sig efter ett tag och det gick inte att varken äta eller plocka undan disken eller nånting. Men glass gick ner, konstigt nog, och chips.

Den delikata middagen, kyckling i lergryta, föregicks tidigare idag av ett besök i bokhandeln. Jag var där för att köpa en present och hittade en bok till mig själv. Ken Follets nya bok, del 1 i en blivand trilogi, "Giganternas fall". Den verkar väldigt bra, en historisk roman där man får följa ett antal familjer under 1900-talet. Dessutom utlovas på baksidan, spänning och kärlek :)

Medan kycklingen var i ugnen satt Jesper och jag (mest Jesper) och skissade på en liten Petronella, ett alter ego till mig som jag kan virka. Det är dags nu. Dessutom satt jag i bilen hem idag och klurade på någonting att virka till en bebis, jag ska nämligen bli gammelfaster :) Det finns en del ogjorda idéer i min skissbok också, härligt!


Skiss och bok
Som ni förstår så kommer jag inte ha tid med några hushållssysslor över huvud taget. Ny 800-sidig bok och (minst) två nya virkprojekt. Dessutom ska vi roa en fyra-åring i karantän.

På återseende!

Petronella



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar