söndag 30 januari 2011

Denna dag för 444 år sedan...

Den 30 januari 1567 var Erik XIV på dåligt humör. Förvirrad av sinnesjukdom och melankoli vistades han på Svartsjö slott utanför Stockholm för att om möjligt få lugn och ro, men bidrog mest själv till att skapa oro, sorg och förstämning. Så står det att läsa i Eneroths "Furstar, fröknar och riddersmän". Nåväl, just denna dag skulle domstolen sammanträda på Svartsjö slott där den huvudsjuke kungen vistades. Sju fogdar från Salbergets gruva stod åtalade och denna dag var inte oddsen på deras sida eftersom kungen visat en synnerligen usel dagsform. Domstolen, "Wi fattige män aff Konungens nämnd", hade haft mycket att stå i, och nu var det alltså fogdarnas tur. Kungen och hans "fattige män" skapade gråt och bedrövelse genom att avkunna hårda domar och inte blev stämningen gladare denna dag då samtliga sju fogdar dömdes till döden för slarv med virkestransporter. Ja, allt var inte bättre förr...

Säga vad man vill om Erik XIV, men stilig var han. Smärt och modemedveten. Inte kan man klandra honom för de stränga domarna heller. Son till Gustav Vasa, en smärre sinnessjukdom och till det dåtidens fursteideal. Han gjorde säkert så gott han kunde, det får man tro.

Igår var vi på kalas, maken och jag och som vanligt hade jag ju "inget att ta på mig" :) Då får man vara tacksam för ens händiga och påhittiga sida. En ny pärlstickad ring och en virkad blomma på en broschnål i matchande färger gjorde susen på den gamla outfiten. Tänk vad lite accessoirer kan göra för humöret!

pärlstickad ring...

...och virkad brosch.
Det var ett väldigt trevligt kalas och vi är allt lite gästabudströtta idag. Dessutom har Anna besvärats av kliande vattenkoppor i natt så sömnen blev bristfällig. Men det kommer fler nätter och innan vi till vila går ikväll ska jag fortsätta med presenten till min systers lilla barnbarn. (Gammelmoster blir jag och inte faster som jag skrev häromdagen). Vi längtar alla efter den lilla varelsen.  Den natt då Erik XIV föddes (13 december 1533) visade sig svåra och onda tecken på himlen och en astrolog spådde strax före drottningens nedkomst att föddes han i denna timmen "bleve han Eder och hela Sveriges rike till ett sorgebarn". Några sådana tecken får vi inte hoppas på om några veckor. Det enda tecken den här nedkomsten behöver bry sig om är klartecken från mig att "nu är presenten färdig!"

Ha det gott i söndagsskymningen!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar