onsdag 12 januari 2011

Jespers hund

Igår när jag kom hem från jobbet var jag trött och hungrig och hade två långa arbetsdagar i kroppen. Hade inte lust med någonting egentligen. Efter att jag ätit av Jespers delikata middag kom vi att språka om mina amigurumis - jag hade nämligen just färdigställt en liten chihuahua - en jättesöt liten hund från Mia Bengtssons andra bok om amigurumis. Nåväl, Jesper visade mig en skiss som han hade gjort på sin hund, "Den konstiga hunden", och frågade så där snällt som bara han kan göra om jag ville virka den åt honom.


Jespers underbara skiss


Vi tittade på skissen och diskuterade geometriska figurer och design och garnkvaliteter. Så långt var han med mig. Efter ett tag började jag prata om varv, halvstolpar och popkornmaskor och då fick han ett frånvarande uttyck i blicken och tittade konstigt på mig. Då insåg jag att han hade gjort sitt, nu var det upp till mig och gissa om jag var laddad? Jag kunde inte vänta utan rusade upp och började rota i mitt garnförråd. Jesper ville ha en lite "ruffig" känsla, så det blev ett yllegarn från Färöarna :)

När Anna somnat blev det full fart. Samtidigt som jag virkade skrev jag ner mönstret ifall det inte skulle bli bra och om jag skulle behöva gå tillbaka och ändra på något. När tiden var inne att gå och lägga sig hade jag virkat hundens huvud och efter Jespers godkännande kunde jag lägga det till handlingarna, nöjd och euforisk över skapelseprocessen.

hundhuvud
Idag har det inte blivit något virkande. Det blev en fikakväll med svärföräldrar, barn, bonusbarn och maken. Sedan väntar andra plikter. Lektioner måste förberedas. Men imorgon fortsätter arbetet med Jespers konstiga hund.

Och har ni inte besökt hans blogg så klicka på länken och låt er roas en stund.

Kram Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar