torsdag 6 januari 2011

Kroppkakor!

Trettonhelgen är den stora kroppkakshelgen på Öland. Försäljningen av rimmat fläsk och potatis har ökat inför den här helgen och handlarna på ön har laddat med smör, grädde och kryddpepparkorn. Så dagens pyssel bestod av främst potatis för det har kokats kroppkakor även här hemma.

Ronald dök upp och ville hjälpa till att riva potatisen, men jag sa åt honom att det var för svårt för honom. Dessutom kan man inte riva potatis med tumvantar. Då blev han sur och gick. Jag tror att han är lite extra känslig nu när julen börjar ta slut. Syster T har sagt att han inte får gå i sommaride. När han har lugnat ner sig ska jag tala med honom.

Nåväl, tio kilo potatis blev riven, kramad och formad till härliga klumpar.
 

Så här fina blev de!

Alla åt och var nöjda med dagens kok. Pappa, M och E och alla vi här hemma kunde mätta och aningen dästa avnjuta en slät kopp kaffe medan vi tittade på hur Charlotte Kalla och de andra svettades i skidspåren.

Anna och jag gick sedan till kapellet där det var gudstjänst för stora och små med efterföljande julfest. Runt granen fick vi dansa av oss lite smör och grädde. Fast å andra sidan kom tomten med godispåsar till stora och små :)



Ja, så hittade de tre vise männen fram till slut. Och imorgon börjar jag jobba igen.

Pax vobiscum!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar