söndag 9 januari 2011

Nya soffkuddar

Ett av mina senaste projekt har varit att skapa nya prydnadskuddar till soffan i TV-rummet. Jag hade en idé om hur jag ville styla om rummet redan i höstas, men har väntat till dess att tomtar och gran och annat skulle raskas ut. Igår var det så dags...

På ena väggen har jag sytt, ja, vad ska jag kalla det? Gobelänger? Nej. Draperier? Nej. Tygtapeter? Tja, kanske nå´t sån´t. Två mönstrade tygstycken inköpta på det stora möbelvaruhuset hänger nu på väggen sedan maken skruvat upp en skena i taket. Mönstret på tyget består av fåglar i olika former och färger. Tre av dessa fåglar har jag broderat på ena kudden.


Fågelkudden
 När jag gjort den hade jag ingen lust att brodera fler fåglar (typiskt mig) utan valde att göra ett av mina favoritmotiv - änglar. Något stiliserade, men dock. Försökte rita på fri hand men valde sedan att rita av några kakmått och, tadaaa, så här blev den:


Änglakudden
 Vid närmare eftertanke så passar fåglar och änglar rätt bra ihop, högt flygande varelser allihop. Jag är väldigt svag för just änglar och har änglar i nästan varenda rum. Mitt älskade gudbarn gav mig två ursöta änglar i julklapp som inte har blivit undanstoppade. De får stå framme ett bra tag till. Jag lär nog återkomma till det här med änglar som är både intressanta och fascinerande och hela vår vardag stöter vi på dem - våra vardagsänglar. Dessutom kan de se ut lite hur som helst, vilket får mig att inse att det inte blivit någon amigurumiängel än. Härligt med ogjorda idéer!!

Age quod agis!

Ha det bra i snöslasket!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar