torsdag 13 januari 2011

Tjugonde dag Knut och Ronalds jul

Förutom att Anna haft julgransraskning på dagis har denna dag gått mig tämligen omärkt förbi eftersom julen raskades ut under föregående helg. Ännu har jag inte hittat någon dammig liten tomte som ofrivilligt glömdes bort i raskandet. Det har med andra ord varit en ganska vanlig januaridag. Trodde jag. Men medan jag satt och tittade på när Anna badade dök Oswald upp och sa att Ronald var ledsen och hängig.
-Jaså, varför det? sa jag.
-Du vet väl vilken dag det är?
Jo, det visste jag ju och när jag tänkt efter en stund gick det upp ett ljus. Aha! Ronalds årliga julångest. Vi pratade en stund, Ronald och jag, och han blev genast mycket piggare när jag lovade att publicera några bilder på honom. Så, här kommer de nu - Ronalds julbilder!


Eftersom Ronald älskar papper och paketsnören så ville han gärna hjälpa till när julklapparna skulle slås in. Och vem säger inte nej till lite hjälp i juletider? Ibland blev han lite väl hjälpsam, men det hjälpte inte att säga till honom. Han verkade inte höra med det örat...


Han var verkligen i sitt esse den här dagen. Han lyckades trassla till det mesta :)


Ronald Lucidor Julin
När jag äntligen fick loss honom från papper och paketer försvann han. Jag hittade honom hos Nisse under granen. För precis lika mycket som han gillar blanka snören, gillar han blanka julgranskulor.






Jag undrar vad han tänker på när han sitter där. Förmodligen ingenting. Vill inte fråga heller.

Så här långt var allt frid och fröjd. Värre var det när vi skulle packa ner julpyntet. Likt en trädkramare på 70-talet hängde han sig fast vid en av adventsljusstakarna.



Han lugnade egentligen inte ner sig förrän han fick höra att Moster hade förbjudit mig att låta honom gå i sommaride. Men då, å andra sidan fick han ju för sig att han skulle koka kroppkakor på trettondagen. Och det vet vi ju hur det gick med det. Det går ju inte riva potatis med tumvantar :)

Senast jag såg honom var han iklädd en rosaprickig dockklänning och satt och lekte med Philip och Linna i Annas rum. Jag tror de åt prinsesstårta.

Ha det gott i raskandet!

Petronella




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar