onsdag 5 januari 2011

Välkomna!

Allt började en kall februaridag i början av åttiotalet. Jag tillbringade några sportlovsdagar hos min mormor och morfar i Sandby på sydöstra Öland. Jag bad då mormor lära mig virka. Mamma hade gjort några tappra försök med stickor och virknålar, men som alla andra småbarnsmammor hade hon kanske inte riktigt den tid som krävdes för att stilla de små sjuåriga fingrarnas iver. Men mormor hade tid. Oj vad det virkades luftmaskor den veckan. Sedan blev det korsstygn och tvistsöm. Jag fick kontinuerligt korsstygns- och tvistsömsbroderier av mormor som det knåpades med och i sjätte klass var jag (om jag fick säga det själv) en fullfjädrad handarbeterska. I brudkistan fanns både sydda tavlor och dukar och små stickade babykoftor och virkade dukar. Och sedan har det bara fortsatt. För snart två år sedan lärde jag mig dessutom att nålbinda (Tack Emelie!). 

På den här bloggen kommer jag då och då att avlägga en rapport från min kaotiska pysselhörna. Det blir förmodligen även lite bilder på mina verk. Av sådant som jag själv har hittat på kan det hända att jag delar med mig av mönster. Dock inte Oswald, han är min :)

Ni som känner mig förstår redan här och nu att det kommer smyga sig in ett och annat inlägg om historia, teater, musik och min älskade familj också.

På återseende! Feminarum acu pingentum...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar