fredag 4 februari 2011

Inspiration

Idag har jag fått hem två böcker som jag auktionerat hem på Tradera för en billig peng. "Sticka Mera 4" från 1986 (nostalgitripp :) )och "Sticka och virka, Blå serien" från 1965. Den senaste visade sig vara en riktig pärla. Underbara bilder och mönster från sextio-talet första hälft. Jag blev superinspirerad. Synd bara att man har ett jobb att sköta ;) Nedan följer ett axplock ur böckerna. Titta och njut!


Bokfynd!

Kolla in den vackra ryakragen i rosa. Ryavirkning blir nästa teknik jag ska lära mig. Någon som sitter på en ryagaffel som inte används?
I boken låg också ett urklipp ur ICA-kuriren med mönster på stickade tomtar. Ja, jag säger då det! Livet är fullt av överraskningar.


Underbara mössor a´la 1965!


Johan, Maria och Sanna i helt ljuvliga kläder! Snacka om hållbar design!
Hållbar design och återanvändning ligger ju helt rätt i tiden. I den lite nyare boken fanns ett kapitel om lagning och lappning. Perfekt!


Ibland behöver man lite inspiration. Ofta gör jag inte mönster exakt som det står, men de kan utgöra en stomme till någonting eller inspirera mig till nya (konstiga?) idéer. Man kan aldrig få för många böcker, eller hur? Och absolut inte mönsterböcker från 60-talet. Jag vet inte om det är för att jag inte var med då, men erkänn att färgkombinationerna var grymma.
En annan grym färgkombination får min nya Kompis som övervakar tillverkningen av accessoirerna.




Ha det bra och låt inspirationen flöda!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar