fredag 18 februari 2011

Karl-Evert

Härom veckan blev jag bekant med en ny virkteknik. Den heter broomstick lace på engelska och jag tror att det heter langett-virkning på svenska. Den går ut på att man virkar upp öglor på en stor jumpersticka som man sedan virkar ihop fem om fem. Och så börjar man om igen, det är alltså bara två mönstervarv att hålla reda på :). Om man vill se hur det går till kan man gå in på Donnas hemsida och titta på hennes instruktionsvideo. Det är inte så svårt som det ser ut. Jag visste inte riktigt vad det skulle bli när jag började, men det får nog bli något slags halsduk av det. Det tar lite tid men är otroligt roligt. Jag lägger upp en bild när det blir klart.

Det är jätteroligt att varva olika handarbeten och tekniker, men nu börjar jag längta efter att göra en ny amigurumi igen, så det får det allt bli nästa vecka när det är sportlov. (Det ska verkligen bli jätteskönt!!)

För ett tag sedan var jag hemma hos mina svärföräldrar och fick återse Karl-Evert. En av de vänner som har flyttat här i från. Det var så härligt att se att han mådde bra.


Han är döpt efter min svärfar och är ganska lik honom. Jag är så nöjd med hans lilla slipover som jag stickade med stickor nr 2. Jag ville ju inte att han skulle frysa därborta i Vanserum. Han verkade glad när vi packade in honom i ett paket och han protesterade inte alls. Han hade ett mycket förnöjt leende på läpparna och kröp villigt ner i kartongen.



Kanske beror det på att dit han skulle flytta finns det inga som bråkar med honom, varken katter, konstiga hundar eller blodtörstiga zombier...

Ad acta.

Petronella

2 kommentarer:

  1. Hej Nella,

    jag måste erkänna att jag blivit beroende av din blogg. Du e så duktig och inspirerande, jag önskar att jag hade bara en liten bit av din talang.

    Tack för att du förgyller min vardag med dina blogginlägg !!!

    Kram Jennie

    SvaraRadera
  2. Tack snälla Jennie! Kul att du uppskattar mina "tokigheter". Kram P

    SvaraRadera