söndag 20 februari 2011

Langettvirkning


Ja, så var den då klar. Halsduken i den för mig nya virktekniken broomstick lace. Jag tycker att den engelska beteckningen är mycket mer passande och roligare än den svenska (langettvirkning) eftersom det verkligen ser ut som små kvastar utan skaft på rad. Jag hade ingen större jumpersticka än nr 20, så "kvasthålen" blev inte så stora, men resultatet blev ganska okej ändå.



Den här halsduken är virkad i Bravo med sticka 20 och virknål 3,25 och är 1 meter lång. På bredden är det 6 kvastar = 30 maskor och på längden är det 52 kvastrader = 104 varv. Varje kvast är fem maskor. För den som är sugen att testa denna roliga teknik länkar jag igen till Donnas sida där det finns en jättebra instruktionsvideo. Hon visar även andra tekniker såsom afghanvirkning och har massor av gratismönster att bjuda på. Kika in där!

Halsduken ser lite ut som en smal finsjal, så jag beslöt mig för att inviga den i dag när jag åkte till kyrkan. Efter mässan var det Tillväxtdag. Vi bjöds på lunch och ett mycket intressant föredrag om "påkristning" av Elisabeth  Sandlund från Kungliga huvudstaden. Som en motvikt till allt tal om sekularisering och sviktande besökssiffror i kyrkan talade hon om påkristning, att det finns saker som visar på motsatsen till sekularisering. Hon var oerhört intressant att lyssna på och bjöd på historier och erfarenheter ur sitt liv som journalist, författare och mamma till en utvecklingsstörd dotter. Ibland är det skönt att luta sig tillbaka och bara lyssna till folk som kan berätta. Alla har någonting att berätta, menar Elisabeth, och det har hon förmodligen rätt i. Mer berättande åt folket!!!

Jag önskar er alla en skön söndagskväll. Jag ska landa och njuta av tanken att klockan INTE ringer i morgon bitti. Inte på flera dagar faktiskt...

Jag vill också passa på att tacka för alla glada tillrop och positiva kommentarer jag får för bloggen. Det känns jätteroligt att ni uppskattar min saliga blandning som jag levererar här på bloggen. Men ni vet hur det är; det en tänker, tänker minst en till.

PaxVobiscum!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar