lördag 12 februari 2011

Ljuslyktor

Ibland vill man ha snabba resultat och ibland kan man dona med sådant som får ta lite tid. Jag har alltid några långsiktiga projekt som jag varvar med kortsiktiga. För mig är det otänkbart att ha endast ett projekt på gång. Framför allt måste man ha något som man kan syssla med framför TV:n. För hujedamej vad skräp det visas på TV! Men om man sitter i Tv-soffan och pysslar så får i alla fall maken lite sällskap och blir glad och så kan man titta upp litegrand när det verkar intressant på skärmen.

Igår kväll var en sån där kväll när jag ville ha snabba resultat. Hade kvällen innan stickat färdigt ännu en halsduk och ville sätta virknålen i händerna. Då kom jag och tänka på ett mönster som jag hittat på IA Nyckelpigas blogg. Det är en liten klädsel till IKEA´s ljuslykta Tindra. Sådana har vi väl alla som står i ett skåp. Doftljuset är nerbrunnet och den lilla lyktan urdiskad och tråkig. Men nu kan det bli bot på det! Titta här!


Till de mindre (mellanblå och turkos) har jag använt Svarta Fårets Tilda och virknål 2,75 och till den lite större ett tunnare virkgarn och virknål 2,5. Varv 4 virkade jag i inre maskbågen för att få till plattan lite bättre (se turkos lykta och jämför med den mellanblå som är virkad i bägge maskbågarna så ser du skillnaden). När jag virkade den större klädseln lade jag till ett bottenvarv (jag ökade var tredje stolpe) och den passar precis. Kanske skulle jag ha lagt på två varv på höjden?

Mönstret är jätteenkelt. Den tredje virkade jag utan att titta på mönstret, ett perfekt TV-pyssel alltså :) Tänk så bra, beroende på årstid eller högtid så byter man bara klädsel. Och fort gör man dem också, tre på en kväll. Tack Maria för det mönstret!

Idag skiner solen och en som passar på att njuta är en av våra huskatter, Masse. Han hittade en solstrimma i vår säng och fick en kelstund med husets konstiga hundägare.


Ha det gott i vintern och låt pysslet leva!

Petronella

P.S Enligt IKEA´s hemsida finns varuhuset på Cypern också ;) D.S

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar