tisdag 22 februari 2011

Stök i kök

Idag har vi varit och hälsat på M som sitter i sin lilla stuga med ett ont knä. Vi bestämde oss för att steka pannkakor och ta med oss. Chuck Berry ekade i högtalarna och allt flöt enligt planerna... först... Men oj, vad stökigt det blev sedan! Inte på det viset att jag stökade till mer än vanligt, nej, det var andra som höll på att stöka med mig när jag höll på som bäst. Först kom Chico...


... en pannkaksälskande liten chihuahua. Jag hade fullt sjå med att putta undan den lilla rackaren. Eftersom jag fick lov att steka rätt många pannkakor bytte jag uppläggnings/förvaringskärl. Tänkte också att det skulle hålla små chihuahuor borta. Det gjorde det också, men då kom en annan konstig hund...



... som också ville norpa pannkakor. Då började husmor ilskna till och schasade undan hundarna. Allt verkade så frid och fröjd och jag kunde till och med lyssna på nyheterna mitt i allt stekos och fläktsurr. Men, se, då passade Oswald på...


... och försökte norpa åt sig lite pannkakssmet. Det var rena turen att jag upptäckte honom i tid.
- Hur skulle det ha sett ut om det blivit hår i smeten? frågade jag. Det hade nog ingen uppskattat.
- Jag tänkte bara smaka lite, fick jag till svar. Jag trodde inte du skulle upptäcka mig. Du var så inne i världsnyheterna.
- Hm, jaja, men ajabaja Oswald! De här pannkakorna ska vi ta med oss till M. Och det är ju inte första gången det här händer, eller hur?
- Vaddå? Nu förstår jag ingenting, svarade han oskyldigt.
- Kommer du inte ihåg när vi bakade bullar sist? Jag skulle gå och lägga ved i spisen och vips så var du där och norpade.
Oswald nekade lika ihärdigt som skurkarna på CSI så jag var tvungen att överbevisa honom med en bild.



Då var diskussionen över och han vandrade bort till fruktfatet och norpade en banan. Den konstiga hunden och Chico höll fortfarande på och bråka om... ja, det vete gudarna!



När vi kom hem från M hade det lugnat ner sig och allt verkar fortfarande lugnt. De kanske är ute i nysnön och leker. Vad vet jag?

Ja, snön har ju fallit under förmiddagen och natten och kvicksilvret har hållit sig en bit under minusstrecket. Men det är väl inte så konstigt, vi har ju bara februari ännu. I bondepraktikan kan man läsa att "Om det frys S:t Päders natt, item 22 Februari, då frys det derefter 30 nätter" Jaha, det var ju trösterikt. Vad står det mer då? "Då är gott att hugga wed" Jaha, så vi ska både fysa och arbeta. Mer då? "Kommer thordön i denna månaden, det tecknar stor plåga, och dör mest rike män" Ja, men då klarar ialla fall jag mig. Varken rik eller man :) Men jag är rik på annat än penningar.

Har försökt utröna hur stort område bonde-praktikan omfattar. Tyskland och Norden ligger högt i kurs. Det är värre med Cypern... Vad har man där? "Om oliverna skrumpna redan i februari väntar Zeus bakom nästa kulle" eller "När apelsinträden blomma är det bästa tid att skörda rosmarin" eller "Vid utebliven vinskörd kan rötterna söka sig till Styx och då vredgas Dionysos" Hujedamej! Då kanske det inte blir något vin till Cyprioterna. Hoppas att de sköter om det stora offeraltaret i Agia Napa...

Ha det!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar