onsdag 9 mars 2011

Kvinnor kan... och män också

Igår var det Internationella kvinnodagen. Jag var varken ute på barrikaderna och skanderade kampord eller gick barnvagnsrace. Jag arbetade, körde hem till förkylt barn, åt middag, vek tvätt, nattade snorigt barn och gjorde såna där vanliga saker som vi kvinnor gör. Och män.

Har aldrig förstått det där med feminismen. Självklart ska kvinnor ha samma lön som män om de utför samma arbete. Men den kampen borde vi klara av utan feminister. Självklart ska kvinnor också ha rätt att välja när de vill börja arbeta efter barnafödande. Men det ska vara ett eget val, inte något som några feminister i riksdagen bestämt. Vuxna mammor och pappor kan nog själva lista ut hur de vill fördela sina föräldradagar. Kvinnofälla, säger dom. Bah, säger jag.

Omyndigförklara inte mammorna bara för att de är lite luddiga i huvudet av amning och sömnlösa nätter. FÖR DET ÄR PRECIS SÅ DET SKA VARA. VÅRA KROPPAR OCH VÅRA HJÄRNOR STYRS AV HORMONER SÅ ATT VI SKA KUNNA SÄTTA SAKER ÅT SIDAN OCH FOKUSERA PÅ SKÖTSELN AV VÅRA BARN. Det är skillnad på kvinnor och män (som tur är). Jag är måhända både konservativ och gammeldags i det här fallet, men den första tiden är väl ändå mammor det bästa för barnen. Med pappornas stöd och hjälp förstås. Jag förespråkar pappaledighet, mina barn har alla tre haft pappalediga pappor. (Hi hi...Nu lät det som om de har haft olika pappor alla tre, men så är det ju inte ^^) Men låt oss föräldrar avgöra hur, var, när och hur länge vi vill ta hand om våra barn och hur vi vill fördela ansvaret.

Den första kvinnosakskvinnan och feministen är, enligt LKPR (Landsföreningen för kvinnans politiska rösträtt) heliga Birgitta. Ni vet, hon som var åttabarnsmor som blev profet, helgon och grundare till en klosterorden. En nutida feminist och professor, Ebba Witt Brattström, anser att det finns feministiska förhållningssätt i Birgittas uppenbarelser. Varför då då? Jo, för att hon beskriver födandet i sina verk! Enligt Brattström så stod Birgitta för "moderlighet och omsorg i en tid av barbari". Ja, åtta barn kräver en viss omsorg och någon måste uppenbarligen föda dem. Jag förmodar att männen på 1300-talet, precis som nu, inte födde några barn. Och vem ska kunna beskriva födandet, i uppenbarelser eller vad det nu månde vara, om inte kvinnan själv? Män var inte så delaktiga i själva barnafödandet under medeltiden. Det är de som tur är nu. Nä du, Brattström, skaffa dig ett par ungar så ska du få se på feminism.

1974 skrev den kvinnliga historikern Beata Losman att Birgitta "högaktades av rösträttskvinnorna för att hon i sin orden velat göra kvinnorna delaktiga i dåtidens andliga odling och för att hon modigt uttalade sin mening inför sin samtids mäktige". Jag vet inte hur många mäktiga som läser denna blogg, men nu har i alla fall jag sagt mitt!

Ropen ska skalla, mer virkning åt alla!

Helga

Om du är intresserad av att läsa mer om Heliga Birgitta och olika sätt att se på hennes gärning kan jag rekommendera antologin Birgitta - feminist, politiker och helgon från 2003. Karin Schuback är redaktör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar