fredag 4 mars 2011

Vecka 9 #1

Det var visst längesen jag uppdaterade bloggen, så här kommer hela veckans verksamhet som kan förknippas med något slags pyssel eller handarbete.

För att kunna pyssla och dona måste man ha något slags material och i början på veckan kom varor från Panduros vårrea. Lite glitter, tyg, inspirationshäften, muranoglaspärlor (som jag tänkte skulle bli ett virkat halsband!) och en rosa härlig vaxduk med jordgubbar på. Den tänkte jag skulle bli fina bärkassar.


På det blå tyget ligger det också en ny nålbindningsnål och en dubbelsidig virkkrok som jag beställt från Korps. Jag har lagt bort min gamla nål, har letat mig fördärvad, men kan inte hitta den. Kanske att den kommer fram nu när jag beställt en ny. Nu kan jag göra färdigt min nålbundna mössa och tillverka ett par nya sockor, de gamla är helt utslitna nu. Kroknål har jag aldrig använt, det blir något att ta tag i. Kanske är någon av er läsare bekanta med den tekniken? Tips mottages tacksamt.

En ny kamrat har sett dagens ljus under veckan. Han heter Freud och är en mycket liten kille som gillar böcker. Han ska tyvärr inte bo kvar här hos oss :(


Freud är virkad i ett mycket tunnt bomullsgarn med virknål 2. Mönstret är inte mitt, det är Mia Bengtsson som har skapat denna figur, jag har bara modifierat det litegrand. Jag har inte ändrat på antalet maskor, utan bara använt ett tunnare garn och mindre nål, då blir man så här söt. Jag har virkat jättemånga sådana här filurer, det är lika roligt varje gång, en verklig favorit. Tack Mia! Det är svårt att se på dessa bilder hur liten han är, så Anna, Philip och Linna fick stå  modell.



När vi hade tagit detta foto visade han sitt rätta jag. Kvick som en vessla smet han in på Annas rum. Jag fann honom i Annas bokhylla sökandes efter lite läsning. Man ska inte luras av hans yttre, inuti den tuffa lilla kroppen hittar man en filosof som älskar fina bilder.



När han hittat vad han sökte slog han sig ner i Annas säng och började läsa i Fia och djuren - alla ska med. Jag tror att han känner igen sig lite. Han är ju själv en fabricerad mjuk filur.




En liten kille med en stor bok, djupt försjunken. Medge att det ser mysigt ut. Det får mig att längta lite till sängen och boken.

Jag hoppas det finns böcker dit Freud ska flytta, annars kommer han att förgås...

Den uppmärksamme ser att dagens rubrik är Vecka 9 #1. Imorgon kommer mer pyssel från vecka 9.

Ha det bra till dess!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar