lördag 5 mars 2011

Vecka 9 #2

Ni ska nu inte tro att vecka nio varit en vecka med mycket pyssel bara för att den kräver två blogginlägg. Nej, jag har bara färdigställt ofärdigt material från sportlovsveckan. Det har varit en omtumlande och tuff vecka på jobbet så jag har inte haft så mycket ork att pyssla på kvällarna (än mindre uppdatera bloggen), men lite virkande har det allt blivit. Det är skönt att få skapa något med händerna som kontrast till det jag gör på jobbet. När jag handarbetar eller pysslar kopplar jag bort allting. Handarbete borde klassas som en egen terapiform :)

Nåväl, Freud blev klar som ni kunde läsa igår och jag fick hem lite nytt pysselmaterial. Det har dessutom blivit några pärlplattor tillsammans med dottern. Men jag har också färdigställt en mössa/hatt som länge legat i lådan och väntat på den slutliga touchen. Jag virkade innan jul en enfärgad OS-mössa i en härlig turkos färg. Tyvärr blev den för stor och jag trivdes inte i den och den hamnade i "ofärdigt-lådan". En kväll i början av veckan virkade jag en blombrosch som jag tänkte skulle passa på mössan. Jag vek ett brätte på mössan, sydde fast broschen och vips så hade jag en hatt som jag har använt flitigt under veckan. Den känns helt som "mig" :)


En blek modell i en färgglad hatt

Jag tänkte att jag skulle dela med mig av mönstret till denna enkla blomma som aman kan använda till så mycket; brosch, kylskåpsmagnet, applikation... ja, bara fantasin sätter gränser. Ta ett garn du tycker om och anpassa virknålen därefter. Välj en knapp som matchar eller strunta i knappen. Jag hittade en vacker blå knapp i mormors syskrin med en silverrundel i mitten. Det ser precis ut som det som är i mitten på t.ex. prästkragar, fast i silver. Lite silver förgyller ju alltid vardagen!

Blomma

varv 1: 6 fm i en magisk ring
varv 2: 5 lm (1:a stolpen), 1 st i första imb, [2 lm, 1 st i nästa imb] x6, sm i 3:e lm i första stolpen. Du ska nu  ha sju stolpar runtom.
varv 3: [1 fm, 1 hst, 1 st, 1 hst, 1 fm runt lmb] x7, avsluta med en sm i första ymb på varv 1.

Nu ska du virka de bakre kronbladen i yttre maskbågarna på varv 1.

varv 4: 6 lm (1:a stolpen), [1 st, 3 lm] x5, sm i 3:e lm på 1:a st. Du ska nu ha 6 stolpar runtom.
varv 5: [1 fm, 1 hst, 3 st, 1 hst, 1 fm runt lmb] x6, sm. Fäst trådarna.
Välj en knapp och sy fast i mitten. Montera.

Jag hoppas att ni begriper vad jag menar, jag virkar ju ofta ur huvudet. Men det här är en klassisk blomma som finns i säkert tusen varianter. Jag virkar ibland en annan blomma som brosch som ser ut som en nejlika. Se mitt inlägg den 30 januari i år http://petronellascreo.blogspot.com/2011/01/denna-dag-for-444-ar-sedan.html Mönster kommer...

Annars känns det som om våren är i antågande här på ön. Solen skiner och på stenmjölsplan på andra sidan gatan tränar de fotboll för fullt. Mina fönster skvallrar om en lång och snörik vinter. De har inte blivit putsade på länge. Inte blir de det idag heller, för som vanligt blåser det kallt på Ön.

Vill avsluta med ett judiskt ordspråk. "Den som inte är god mot sig själv, kan inte vara god mot andra."
Jag önskar er alla en skön lördag!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar