tisdag 1 maj 2012

Många bollar i luften...

... kan man ha. Jag har många handarbeten i korgen :)

Jag brukar försöka hålla mig till tre pågående projekt åt gången; ett låååångvarigt projekt på obestämd tid (det får liksom ta den tid det tar), ett projekt som ska vara klart inom ett halvår eller så (det brukar vara sommar- eller vinterbestämt) och ett projekt som bara tar en kväll eller tre ungefär upp till ett par veckor. Sen har jag huvudet fullt med idéer och projekt som jag planerar att sätta igång med, när vet ingen, men helst skulle jag nog vilja ha dem igång allihop. Nej, disciplin är det som gäller! Annars skulle förmodligen både familj och hushåll gå under. Somliga längtar till gymet eller golfbanan. Jag längtar hem till min pysselkorg.

Det här är de projekt som jag för tillfället håller på med:

1. En stor korsstygnstavla med små stygn (långtidsprojekt)
2. Ett stickat linne i blåklintsblått lingarn (sommarlinne)
3. En ny vårhatt till Anna (som förmodligen blir klar nästa vecka)

Sen räknar jag inte alla burkhättor (som jag har snöat in på) eller små virkade blommor som ligger överallt och dräller. De blir säkert nåt fint av dem till slut. Det var längesen jag virkade en amigurumi, men jag suger lite på den karamellen. Har en del skisser på gång och så väntear jag på Mia Bengtssons tredje bok som jag har förbeställt.

Från det ena till det andra, apropå bollar i luften, min datorväska är klar! Lite väl färgglad, till och med för mig, men det var de färger som fanns hemma när andan föll på.




Den är väldigt lätt att göra. Virka en luftmaskekedja som är lika lång som datorn är bred. Sedan är det bara att virka runt runt. Öka några maskor i ändarna de första varven så att datorn får plats, mät när du virkat en bit, och sen är det bara att virka på. När hela adtorn får plats virkar du fram och tillbaka på ena långsidan så det blir ett lock. Avsluta med att virka en ögla/hank mitt fram.


Jag fick sy dit två rejäla tryckknappar på locket för att de inte ska böja upp sig hela tiden. Kanske lyckas du bättre. En rejäl knapp till hanken blev pricken över i:et!
Fodralet är virkat i Molly med virknål nummer 6 så det gick ganska fort (ett korttidsprojekt med andra ord).

En viss person trodde att fodralet var en sovsäck som man kunde ligga och ta igen sig i...



Oswald tar igen sig

Nåja, jag klandrar honom inte. Våren kan vara nog så påfrestande. Allt ljus och all syrerik luft tar andan ur en. Jag har haft svårt att komma upp på morgnarna sedan vi gick över till sommartid, det har ju blivit mörkt igen. Men å andra sidan är det ljust längre på kvällen så man orkar virka en lite längre stund. Och det är ju bra!

Imorgon är det midfastosöndag och då är det fest i Kapellet! Ha det!

Petronella

4 kommentarer:

  1. Pernilla Kaaaaarlsson2 april 2011 23:46

    Åååå så fin! Jag undrar om jag ska våga mig på en sådan.. Men det blir nog kanske ett fiskenät om jag känner mig själv.. ha ha.. Skulle vara fin som kuvertväska med.. // Kusin Pernilla

    SvaraRadera
  2. Pernilla: Jag har också tänkt på det där med kuverväska, men då kanske man ska göra den lite mer diskret :D

    SvaraRadera
  3. Ja, kanske. Men det kan vara coolt med en neutral outfit och en väska som syns!! *baaam* I like!! Kanon fin!! // Pernilla

    SvaraRadera
  4. hej! hur lång tid tog det för dig att göra väskan?

    SvaraRadera