söndag 17 april 2011

Påskpyssel

Palmsöndag. Det stora dramat har börjat, hoppas du hänger på hela vägen! Om en vecka är det över. Eller är det då det börjar?

Idag blev jag formellt välkomnad och välsignad som kyrkvärd i församlingen. Sedan följde två dop och en fantastisk mässa som ackompanjerades av tre duktiga musicerande ungdomar och vår förnäma kantor Therese. Efteråt drack vi cider ute i solen på kyrkbacken. Full av energi cyklade jag sedan hem och fortsatte påskpyntandet, ute och inne. Det var så varmt att vi sedan kunde äta lunch på terassen.

Men, det här är i alla fall en liten rapport från min påskpysselhörna:


fler lyktor i fler färger
 Virkat några nya påskkläder till ljuslyktorna. Om någon missade mönstret förra gången finns det här eller på IA Nyckelpígas blogg. Tanken var att de skulle matcha mina virkade ägg...


... och det gjorde de ju ^^. Mönstret till äggen hittade jag för länge sedan på http://www.foxypanda.com/. Vill bara utfärda en varning. Att virka dessa små är starkt beroendeframkallande. Man vill bara göra fler och fler eftersom mönstret är så lätt och sätter sig som ett mantra i hjärnan. Men jättesöta är de i alla fall! Om man vill kan man sätta hängare på och då har man jättesöta ägg att hänga i påskriset.




Äggen är virkade med virknål 2,75 och är cirka 2,5 cm långa. Variationsmöjligheter i det oändliga vad det gäller färg och mönstring. Om man tycker det är knöligt med färgbyte kan man använda ett melerat garn, som här:


I bakgrunden på fotot skymtar en annan rolig grej man kan virka till påskriset, korkskruvar, eller fnulor som jag kallar dem.





De är verkligen superlätta att göra. Mönster kommer här:

Korkskruvar (Fnulor)

Lägg upp 31 luftmaskor, vänd och virka två stolpar i andra maskan från kroken. Fortsätt att virka två stolpar i varje luftmaska raden ut. Spara en bit av garnet till upphängning. Klart!

Jag sa ju att det var lätt. Dessa kan också lätt skapa ett beroende, men skyll inte på mig när du har virkat hundra stycken.

Fyra arbetsdagar till, sen är det påsklov. Jihaaa!!

Ja, men då säe vi så!

Petronella

2 kommentarer:

  1. Hej Petronella. Jag arbetar som frilansjournalist för olika familjetidningar och söker just nu någon som virkar påskägg. Hittade din sida och undrar om du kan tänka dig ställa upp på en intervju om det? Jag finns på 019-575028, KG Mattsson

    SvaraRadera