fredag 1 april 2011

Virkad blomma 2

Idag är det 1:a april. Har ni blivit lurade? Jaså, inte det. Inte jag heller. Jag funderade tidigare idag på när, hur och var seden att lura varandra kommer ifrån, men har inte haft tid att göra någon riktig research. Men på vägen hem i eftermiddag lyssnade jag på radioprogrammet Spanarna i P1 och där sade en av dem att seden härstammade från de antika romarna. De lär ha firat nyårsafton den siste mars och var därför lite bakis och extra skojfriska den 1:a april. Inte brukar jag vara så skojfrisk när jag är bakis. Lyckligtvis har det väldigt sällan hänt att jag befunnit mig i detta otrevliga tillstånd, men även solen har fläckar ^^.

Nåväl, april betyder att våren är i antågande och idag vågar jag nästan tro på det. Det har förvisso varit mulet emellanåt, men de kalla vindarna har avtagit och kvicksilvret har letat sig upp mot tvåsiffriga belopp. I väntan på våren kan man roa sig med att virka små vackra blommor innan de riktiga visar sig fullt ut. Här kommer ett annat blommönster som jag ofta virkar. Mest till broscher, men man kan göra ett gäng och montera fast på en kudde eller en duk. Eller varför inte piffa upp en gammal tröja du har tröttnat på?



Blomma 2

Virka 6 lm och slut till en ring med 1 sm.

Varv 1: Virka 14 fm i ringen, sm i varvets första maska.
varv 2: Virka [1 fm, 6 lm, 1 fm] i varje fm. Gör nedtagen i främre maskbågen. Avsluta med en sm i första fm.
varv 3: Virka [1 fm, 8 lm, 1 fm] i varje fm. Gör nedtagen i bakre maskbågen. Avsluta med sm i första fm.

Ta av garnet och fäst tråden.

Sy fast några pärlor i mitten av blomman och sy dit en broschnål eller fäst den där du vill ha den.

Lycka till!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar