fredag 1 juli 2011

Den blomstertid nu kommer

Idag har A, stora J och jag varit på Algutsrums marknad. Som vanligt var det trångt och varmt och mycket marknadsstånd med allsköns blandning av saker att köpa. Efter en timme hade vi köpt en hund som döptes till Cissi, en påse brända mandlar, ett prinsessblock och en Hello Kitty-ballong. Det var uppenbart vem i familjen som tillhörde många knallars målgrupp ^^. Jag fick med mig ett paket kuvert och tre disktrasor och... ja, just det! Jag fyndade ett nystan effektgarn för 15 kronor. Världens kap! Blev genast sugen på att virka en riktigt rockig amigurumi med mycket rött hår ^^.



Det har inte blivit så mycket amigurumis på ett tag, den senaste var Petrus. Minns ni? Inte? Klicka här då så kan ni kolla in blogg-inlägget om honom.

Nej, här har tillverkats och tillverkas blommor förstår ni mellan teaterrep och föreställningar. Jag lånade nämligen denna bok på biblioteket för några dagar sedan...



... och blev helt såld. Har bestämt mig för att göra alla, eller åtminstone nittio av dem. Här är de första jag gjorde:


Författarinnan kallar dessa för julrosor och de var så lätta och roliga att göra så det blev några i andra kulörer också. Vad de kallas då vet jag inte, men gulliga blev de. Jag gillar att göra samma sak många gånger. Så många gånger att mönstret sitter utantill, då kan man titta på TV samtidigt eller göra något annat utan att behöva läsa mönster (eller tänka, för den delen).


Krysantemum

Utslagen ros

Tusenskönor

Ja, det var några av blommorna i kategorin lättvirkade. Det lär dyka upp fler virkade blommor i den här bloggen, var så säker.

Imorgon fyller yngste sonen 19 år och tre föreställningar är inplanerade i helgen, så det blir nog inte så mycket virkat då, men i huvudet växer nu en rock-amigurumi fram... hi hi... måste skissa så jag inte glömmer bort honom. Vi hörs!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar