torsdag 7 juli 2011

Fler blommor...

... ur Lesley Stanfields bok.

Aster

Tremastarblomma

Förgätmigej

Bergsvallmo

Men verkligheten överträffar dikten. Just nu är det underbart att svepa med handen över någon lavendelhobbe eller gå och plocka sig ett hallon eller smultron i trädgården.


Jag älskar verkligen lavendel och har dem på flera ställen i trädgården. Jag blir lika glad varje gång jag ser att en moderplanta har lämnat små "bebisar" i rabatten. I år fick några av dem finna sig i att samsas med pelargoner i krukor.
     Jag tror det är färgen som lockar mig mest, men det är en så vacker året-runt-planta. På vintern står den lilla busken så strävsamt och väntar med sina kala grenar på varmare tider. På våren när man tar i de spröda kvistarna tror man att den är utom allt hopp, men så upptäcker man de första silvergrå bladen och sedan fylls det på med fler blad. Lite längre fram mörknar bladen och de får sin karaktäristiska gröngrå färg som är så fin innan knopparna kommer. Och så, äntligen slår blommorna ut. Och med dem kommer alla vackra fjärilar och andra insekter som inte bits.
     Vill man så kan man plocka blommorna och njuta av dem hela långa vintern medan den lilla busken står där ute och väntar på vår igen...

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar