söndag 17 juli 2011

Helgen

Det började i fredags...

Först på dagen så satt jag med projektometern (se föregående blogginlägg). Det var roligt, men tog lite tid.

Eftersom äldste sonen i torsdags fått besked om att han kom in på den utbildning han sökt i Eksjö (Digital Visualisering) bestämde vi oss för att fira det med ett biobesök på fredags kvällen. Harry Potter och dödsrelikerna del 2 - i 3D. Jag säger bara WOW! Först och främst så var det ju dödshäftigt att se den i 3D, men det var också en grymt bra filmatisering av sista bokens sista kapitel. Filmen var boken trogen och effekterna var urgrymma. Både Jesper och jag var knäsvaga när vi klev ut ur salongen och Jesper hade glömt äta av sina popcorn. Bara det... Se den!!!

I lördags morse när jag ätit frukost så var vädret lite ussligt så jag fick lust att ta itu med ett projekt som vi funderat på ett tag, nämligen att måla taket i hallen vitt. Den är ganska mörk med lite ljusinsläpp och trätaket har mörknat ganska mycket. Sagt och gjort, det var bara att röja ut allt (med allt vad det nu innebär, det tänker man inte på innan) och fatta penseln.


Det är ganska tröttsamt att måla tak, tur att det inte är så stort. När maken ropade att det var fika hade jag målat lite mer än häften. Perfekt timing, med andra ord.


När taket var färdigmålat stod vi där i den ganska tomma hallen och tyckte att det var skönt med all plats som uppstått när vi flyttat ut möblerna.

- Måste vi verkligen ha den här stora byrån nu när vi inte är så många?
- Nej, men var gör vi av den då?
- Jag skulle behöva mer förvaring i min syhörna, försökte jag lite fint. Vi kan byta ut den mot en mindre byrå jag har där uppe.
- Du och jag får aldrig upp den dit, den är blytung, svarade maken resolut.

Fasst förvissna om att vi inte ville ha kvar byrån i hallen funderade vi vidare. Maken ljusnade plötsligt till likt en Uppfinnar-Jocke med glödlampa ovanför huvudet.

- Anna behöver ju förvaringsmöjligheter, det tjatar du ju alltid om.
- Jaaaa! Vi kastar ut extrasängen och ställer in den där!

Jaha, det blev till att börja rensa och plocka ur den gigantiska byrån som verkar ha slukat hur mycket som helst. Sen in i Annas rum bland hennes miljoner pryttlar och rensa och sortera (och kasta när hon inte såg ^^). Maken ställde sig vid grillen när Anna och jag sorterade pysselsaker som bäst och när vi ätit klart var det bara det roliga kvar - finliret. Resultatet blev jättebra. Anna var helt salig över hur fint allt hennes pyssel låg i en låda och hur bra det blev för alla gosedjuren som nu fick ett "eget rum" i hyllan.



Men mest nöjda var nog Petrus, Freud, Philip, Linna och Ronald som länge satt och tittade på det rum, som några timmar tidigare varit kaos, och nu var så fint.

- Nu förstår jag katterna, sade Linna eftertänksamt.
- Hur menar du, frågade jag.
- Ja, de vill ju ofta sitta på höga platser och hålla utkik. Det här känns ju riktigt bra.
- Hm, kanske det, sa jag och log. Då såg jag att Freud hade krupit upp hos Petrus. Freud skulle ju egentligen ha flyttat i vintras, men det gick inte. När dagen var kommen var han så ledsen att ingen av oss hade hjärta att lämna honom. Han är oss evigt tacksam sedan dess. Jag tittade på dem och blinkade åt Freud. Då fick jag en blick av Petrus som visade på något slags samförstånd. Lejon är kloka, det är sant och visst!

Petrus, Freud, Ronald, Linna och Philip

Hur som helst - hallen återstod. Maken hade skruvat upp skohyllorna när Anna och jag sorterade som bäst. Det blev jättebra att ha dem där byrån stått. Jag fick berömma honom många gånger för att han hade slitit så, och då tyckte även han att det var en bra idé att skruva upp skohyllorna.
     Nu var det ju så att jag lovat att avvara en av mina byråer. Fast som det nu var skulle jag ju inte få någon i utbyte. Nåväl, det var bara att tömma lådorna, bära ner den och se glad ut. Det kaoset fick jag väl ta tag i en annan dag... Så här blev det i alla fall i hallen till slut.


Ni som aldrig har varit hemma hos mig ser ju ingen skillnad, men jag kan säga er att det blev väldigt mycket mer golvutrymme i hallen och det vita taket gör nu, tillsammans med det ljusa golvet som man ser mer av, att hallen känns mycket större och ljusare. Härligt! Vi somnade alla ovaggade på kvällen.

Så kom söndagen...

Först veckohandling och besök på Bauhaus. Jag behövde krokar och rynkband till ett tyg som ska upp i TV-rummet. Sedan hem och fortsätta med det som började när jag egentligen bara skulle måla taket i hallen... Kaoset uppe i min lilla verkstad/ateljé/syhörna återstod - och återstår. Men kaoset är organiserat i alla fall. Det tog sin tid och ett antal soppåsar lämnade rummet och Anna var såååå behjälplig. I all städiver så blev hela övervåningen städad och Jesper suckade tungt inifrån sin krypta. Han har helt andra bekymmer just nu, han ska ju flytta. Men det är en helt annan historia...

Efter tre kreativa och aktiva dagar avslutar jag det här blogginlägget med ett par bilder på en virkad ullranunkel som jag blev så nöjd med. Sedan ska jag sätta mig i soffan och sticka klart mitt linne i vackraste blåklintsblått...




Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar