tisdag 12 juli 2011

Kaffeväskor

Jag har länge sparat på tomma kaffepaket för att kunna göra mig en sån där bra och praktisk shoppingbag. Jag hade läst någonstans att det skulle gå åt 12 paket. Det hade jag nu samlat på mig med råge, så i det lite dåliga vädret igår så satte jag mig vid symaskinen. Jag förmodade att det skulle vara sex paket på varje sida och började sy. När sidorna var klara chockades jag av hur stora de var. Hmm.. något hade jag gjort fel... Jag upptäckte att det inte går att sprätta i kaffeplast. Sydde in lite tills jag tyckte att storleken var något mera tillfredsställande och så här blev den.


Trots de praktiska handtagen och den rejält tilltagna storleken så är jag inte riktigt nöjd. Mönstren hamnade inte alls där jag ville ha dem och ja, den blev för stor. Det tyckte maken också som var skeptisk till att ta den med till veckohandlingen i går kväll ^^.


- Men jag har ju använt ICA-kaffe också, hävdade jag bestämt.
- Nja, vi har nog kassar så det räcker idag, sade maken och synade sömmarna. Du kan väl ha garn i den?
- Ja, kanske det, sade jag lite moloken och började syna de inköpta shoppingkassarna i deras sömmar.
- Det är så dags att göra nu, när din kasse är färdig, sade maken lite stressad. Han ville nog iväg.
- Jo, men jag har fler tomma paket däruppe. Detta är en prototyp.
- Ja, ja. Nu åker vi.

Hela tiden i affären tänkte jag på min kasse och hur den skulle kunna bli bättre och jag tror att jag är lösningen på spåren. I alla fall så gjorde jag en lite mindre kasse också av endast två kaffepaket.


Den fick också en praktisk liten ficka till pennor och virknålar och annat pryttel. Oj, vad jag slet med den fickan. Kaffeplast är inte det smidigaste att sy i ^^. Denna lilla skapelse fick ett fint foder i gyllene tyg.


Notera att handtagen är de allra enklaste, men ändock funktionella. Jag började att virka handtag, men det blev inte så snyggt, så dessa får duga.

"baksidan"
Jag tror inte att dessa två är de sista kaffeväskor jag syr. Det var riktigt roligt. Och som sagt, den stora måste jag göra om. Jag tror också att den stora blir bra att ta med sig till Himmelsberga ikväll. Vi spelar nämligen sista föreställningen där ikväll och det är massor av pryttlar och scenkläder som ska med hem för att tvättas. Se där! Det fanns ett ändamål för min jättekasse i alla fall!

Väl mött!

Petronella

3 kommentarer:

  1. Du är så fyndig :)
    Ikväll kommer vi och kollar ;)
    Kram Carro!

    SvaraRadera
  2. Helt fantastiskt!!
    Finns möjlighet att få köpa en Gevalia & en Löfbergs Lila av dig!?? Jag bara måååste ha sådana väskor
    Kramar fr Eva K H

    SvaraRadera