lördag 23 juli 2011

Linne, Linus och Loppis

Nu är linnet klart! Ett skirt linne stickat med blåklintsblått lingarn från Ullcentrum på Öland.



Jag har aldrig stickat i lin förut, det betedde sig lite annorlunda när man stickar än vad till exempel ull eller syntetgarn gör. Men det gick snabbt och blev ett fint linne att ha något under. Garnet heter Linea och har färg nummer 140. Garnet har tre trådar lin och en tråd bomull. www.ullcenrum.com

Igår fyllde min käre far 65 år. Då fick han en liten flaskkompis som heter Linus.


Förlagan till Linus är Mia Bengtssons Lagkamrat, men jag gjorde hår istället för mössa och sydde ihop händerna så figuren kan krama någonting. Garnet jag använt till huvud och kropp är inhandlat på Cypern. (Jo, pappa fick flaskan också ^^.)

Idag var dottern, maken och jag på Loppmarknad vid Torslunda hembygdsgård och då fick jag syn på den här vackra kannan från Bavaria.


Jag vet inte vad jag ska ha den till, den bara talade till mig och sa "köp mig!" Prutade lite och fick den för 30 kronor. Vet inte om det är dyrt eller billigt, men visst är den fin. En äldre dam haffade mig och sade att hon har en likadan hemma och hon brukar ha blommor i sin. Tja, varför inte? Men jag ska nog bara titta på min, tror jag.

Ha det gott i juliregnet!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar