fredag 12 augusti 2011

Linne

Nu är linnet klart!


Linnet är stickat i garnet Sorbetto från Almedahls. Garnet har tyvärr utgått ur sortimentet för länge sedan. Jag köpte på mig i olika färger för några år sedan och har ett linne i grönt också. Det är otroligt lätt och skönt att sticka i, 90 % bomull och 10 % polyamid, och jag har inte hittat någon motsvarighet till garnet någonstans. Det har en liten intvinnad tråd som gör att garnet "bubblar" sig litegrand. Om någon av er läsare sitter på några nystan Sorbetto och inte vet vad ni ska göra med dem är jag spekulant. Hör av er i så fall.

I alla fall... nederdelen av linnet är stickat i ett roligt våffelmönster/hålmönster som är superenkelt. Det bygger på omtag och minskningar vartannat varv.


Ja, och så fick jag då användning för mina namnband som kom igår (se gårdagens inlägg nedan).


Anna tyckte linnet blev så fint så hon ville absolut ha ett likadant! Det blev till att cykla ner till Pia på stick o sy och köpa garn. Anna fick välja färg själv, och gissa vad det blev? Ja, rosa såklart! Jag köpte Tilda-garn från Svarta Fåret. Det är härligt att sticka i till små tjejer. Tänkte göra om mönstret så det blir mer som en klänning istället med hålmönstret i kjoldelen och slätstickning i överdelen. Sedan tänte jag mig en virkad liten holkärm på. Vi får se var det landar...

Två dagars semester kvar...

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar