måndag 8 augusti 2011

Nytt mobilfodral

Igår när jag kom hem från Eksjö behövde jag skingra tankarna lite. Jag hade nämligen lämnat av äldste sonen Jesper i hans nya hem. Jag ville ha något enkelt och snabbt att göra, så det blev ett fodral till min nya mobiltelefon. (Kan man kalla en iphone 4 för mobiltelefon?)


Äpplet broderade jag dit för att retas med Josef som har satt mig på sin "black-list". Det har något att göra med märket på min telefon. En sådan ska man tydligen inte ha ^^.


Är faktiskt riktigt nöjd. Behärskade mig när jag skulle välja färger (för enfärgat kan man ju inte ha ^^). Eller var det så att sinnesstämningen manade fram dessa sobra färger? Jag tyckte dock att det passade bättre med ett lite mer sofistikerat fodral den här gången ^^.

I alla fall - det är superenkelt att göra.

Mobilfodral

1. Lägg upp en luftmaskkedja lika lång som telefonen är bred.

Jag virkade med det supermjuka bomullsgarnet Tilda från Svarta Fåret och använde virknål 2,5 och då blev det 16 lm till min iphone. Har du ett grövre garn minskar du antalet maskor och har du ett tunnare, ja, då ökar du maskantalet.

2. Virka nu runt luftmaskkedjan. Börja i första maskan från nålen. Öka två maskor i varje kortsida på första varvet = 36 m.

3. Fortsätt att virka runt runt till du har lagom långt fodral.

4. När du är nöjd med höjden virkar du flärpen mitt på det som du vill ska vara baksidan. Här virkar du i rader, fram och tillbaka till du har en lagom lång flärp. Testa dig fram! Jag virkade min flärp 6 m bred, men tog in en maska i varje sida på de två sista varven för att få ett rundat avslut. Men du kanske vill ha ett rakt?

5. Dekorera och sy dit en tryckknapp!

Klart!

Njut av augusti och sensommarsolen!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar