lördag 1 oktober 2011

Inte bara skördefest


Det är Skördefest med stort S på Öland. Ön fullkomligt svämmar över av folk som är här och förlustar sig bland potatisar, pumpor och pastejer. I varje liten lada med självaktning är det öppet för allmänheten och deras plånböcker. Det bjuds på både konst och konstigheter. Folk från övriga Sverige och Norden njuter av vad öländska entreprenörer har att erbjuda. Och det är bara trevligt för oss öbor. (Även om EU nu har bestämt att vi inte är en ö !?! Vi känner oss som öbor i alla fall! Så det så!!)

Jag står gärna i bilkö några minuter en dag om året. Nästa vecka drar man ner rullgardinen och så vaknar ön till liv igen lagom till midsommar nästa år.

Men...

...det har hänt något större än så! Skördefest i all ära, men Anna har lärt sig virka!! Luftmaskor bara förvisso, och med lite hjälp, men ändå. En lång kedja med luftmaskor har hon åstadkommit. På den trädde hon några fina pärlor och en rosa garnstump. Och vips - ett halsband!



Jag tror faktiskt att min mormor ler i sin himmel. "Tänk att flickan redan kan virka, hon är ju inte fem år en gång!"

Jag håller med dig mormor. Ungen har ju inte fyllt fem ännu! Vet inte om det är en tidig virkdebut, men jag tycker att det är bra gjort.

Kör försiktigt så hörs vi!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar