söndag 9 oktober 2011

Lycka

Min kära mor är på många sätt en älskvärd person. Men i går tog hon priset. Förmodligen hamnade hon ytterligare några snäpp framåt i VIP-kön till Sankte Per den dag det beger sig. (Låt oss hoppas att det tar många år innan det händer!!)  Vi var på landet och hon tog fram sin stora korg med garn och sade helt sonika:
- Vill du ha de här? Jag har ingen användning för dem.
Om jag ville ha alla garnerna??? Åh, det var julafton för en garntokig som jag ^^. Det var allt ifrån färgglatt 80-tals mohair till moderna akrylgarner. Perfekt till amigurumis. Där fanns också fliseline, broderigarn och ett grått fodertyg. Perfekt foder till små kaffehandväskor.

En del av innehållet

Men bäst av allt var nog det vackra yllegarnet. Ett naturligt tvåtrådigt yllegarn som melerar sig på ett fantastiskt sätt. Inget superwash här inte!


Problemet är nu vad jag ska göra med det. Men jag funderar på om jag ska nålbinda ett par nya sockor till mig. Började häromdan på ett par, men det garnet var lite tunnt. Det här blir nog perfekt. En varm poncho är ju heller inte fel, eller en nätt liten kofta. Hmm... jag får nog bida tiden an. Får börja med att nysta upp härvorna.

På tal om poncho... mamma hade en pärm full med mönster som hon sparat. Härliga mönster från 70-, 80- och 90-tal. Jag läser och dreglar...

Ja, jag sa ju det. Mamma är fantastisk! Idag på Tacksägelsedagen är hon och andra mitt stora "tack-objekt" - min stora härliga familj. Vad vore jag utan dem? Ingen nämnd och ingen glömd.

Just det ja! Min nålbundna mössa:


Nålbunden i ett tunnt blått yllegarn från Ullcentrum på Öland. Den blir god att ha framöver. Man brukar ju nålbinda mössor efter medeltida förlagor. Antingen som en sotarmössa eller den klassiska strutmössan, men jag gjorde en egen variant. En blandning av basker och sotarmössa. Nöjd blev jag i alla fall, och det är ju huvudsaken. Hi hi... huvudsaken ^^.

Och på tal om lycka så blev Anna så lycklig idag när hon såg att det där solrosfröet hon sådde sent i somras har blivit en vacker solros.


Hoppas ni får en härlig höstvecka och att ni alla tänker lite på vad och vilka som gör er lyckliga och tackar för det.

Tack för att ni finns allihopa!

Kram Petronella!

1 kommentar:

  1. Ja, din mamma, min syster,är en älskvärd person och räcker till för så många! Att vara tacksam är viktigt.I vissa kulturer särskilt mot sina föräldrar och generationerna bakåt. Det är ju de som gör att vi finns nu och det ligger mycket möda bland våra förfäder, så det finns skäl att vara tacksam. Kram från moster.

    SvaraRadera