torsdag 3 november 2011

Fortbildning

Min arbetsgivare, Borgholms kommun, har beslutat att satsa lite extra pengar på ett projekt som heter "Skapande skola". Syftet är i grund och botten att öka måluppfyllelsen för eleverna genom bland annat historiska tidsresor och rollspel, filmskapande och berättande. Igår var vi några stycken som fick lite utbildning i just hur man genomför historiska rollspel och tidsresor. Jag har varit med på några sådana förut, men fick massor med ny kunskap och inspiration.

Först fick vi historiska föreläsningar av kunnig museipersonal på Kalmar Läns Museum och sedan förflyttade vi oss till Kalmar slotts yttre borggård där vi fick testa olika hantverk och matlagning a´la medeltid i våra nya rollfigurer. Vi fick också diskutera politik. Vem ska vara Sveriges kung? Upprorsmannen Engelbrekt eller kung Erik? Var ska huvudstaden vara? Kalmar eller Köpenhamn? Och framför allt Kalmarunion eller inte? Jag fick namnet Katerina och var borgarfru i staden och fick klura på var jag stod i frågan. På slottet fanns nämligen en fogde, Ygge, och han gick runt bland oss och ville veta vad vi tyckte. Vågade man yppa för fogden vad man gick och tänkte på? Ja, vad passar mig bättre än historia, teater och undervisning i en härlig blandning kantat med vackra kläder och historiskt textilhantverk? Att jag var nöjd med dagen har ni nog redan listat ut ^^.

Så här fina var jag och några av mina kollegor när vi väntade på att få förflytta oss bakåt i tiden till Kalmar slott år 1434.


Min blå klänning stack ut litegrand, men så var jag ju stadsbo också ^^. Det var ganska kallt, så de tjocka yllemantlarna kom väl till pass.


Spänd förväntan spred sig i omklädningsrummet och en och annan Kalmarbo höjde nog på ögonbrynen när en karavan av bilar, fulla av medeltidsmänniskor, körde genom staden. Kul hade vi i alla fall och inspirerade blev vi att få göra det här med eleverna till våren.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar