måndag 26 december 2011

Andra halvan av december i ord och bild

Jag hoppas att ni alla har haft en skön jul. Det har jag haft. Vi hade bestämt oss för att inte köpa så mycket julklappar i år utan satsade på ett julklappslotteri det här året. Alla över 18 år som var här på julafton hade köpt varsitt paket som lottades ut till någon annan. Det var minst lika spännande som annars. Alla höll vad de lovat utom svärmor och svärfar som hade köpt paket till alla vuxna också. Anna däremot fick väldigt mycket julklappar för att hon, som hon uttryckte det själv, "varit snällast av allihop". Jag var i alla fall nöjd med att få ha alla barnen hemma. Det var min bästa julklapp.

Som ni förstår så föregick julen av en massa knåpande och pysslande och jag har så mycket att berätta så här i efterhand, men låter några bilder visa ett axplock ur vad jag pysslat med i december. (Är fortfarande jättesur på vår internet-leverantör ´`.





Polkagrisar...

...eller godisgrisar


Sigge
Sigge har inte flyttat så långt, bara ett hus bort på vår gata. Det känns bra, då kan vi hälsa på honom. Här gör han sig redo för att packas ner i Filippas födelsedagspaket.



Sigge är den sjunde krabaten från Mia Bengtssons andra bok om amigurumis som jag virkat. Jag älskar mönstret och alla mottagare har älskat sin figur. Tack Mia för det mönstret!!


Avslutar med ett "lapptäcke" som egentligen skulle hängt på min fondvägg i TV-rummet. Men den passade inte alls. Maken tyckte att det såg ut som ett förhänge i kyrkan ^^. Det visade sig att det blev ett utmärkt nytt skydd till en fåtölj i samma rum. Lapparna är stuvbitar som jag samlat på mig och fransen längst ner är från en gammal gardinkappa. Och med detta slutar min julrapport, och den kunde ju inte sluta bättre eftersom temat för årets jul och julklappar varit återvinning och egen tillverkning. De julklappar som jag ändå köpt (med några få undantag) har varit saker där pengarna går till välgörande ändamål. Det har känts väldigt bra.

Stora Annandag jul-kramar till er alla!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar