söndag 4 december 2011

Hjälpredor i adventstid

Det är bra med hjälpredor. Allt pyssel och stök man håller på med blir ju så mycket roligare om man är två eller fler. Häromdagen när jag satt vid symaskinen och svor, dök Gösta upp.


- Vilket vackert tyg. Vad ska det bli? frågade han och strök sina grova händer över tyget.
- En hemlighet, svarade jag med tre knappnålar i mungipan.
- Till mig?
- Nej! Till någon annan.

Jag vet inte om han blev sur eller besviken, men han gick åt sidan och när Oswald dök upp viskade han något till honom. Sedan gick de. Efter ett tag dök Gösta upp igen, på betydligt bättre humör, sjungandes "I roslagens famn...".

- Var har du varit? frågade jag.
- Det är hemligt, svarade han pillemariskt.

Där fick jag, tänkte jag och sydde vidare. Gösta var nu mycket hjälpsam och räckte mig nålar och sax när jag behövde. Jag undrar vad han och Oswald hade haft för sig.

I går bakade Anna och jag lussebullar och hon var en hjälpreda att räkna med! Men att göra konventionella lussekatter är inte hennes melodi. Nej, runda bullar i fina formar och utstansade djur skulle det vara.




Det blev också prinsessor, prinsar, slott och änglar. Goda blev de i alla fall.

Idag har vi monterat och dekorerat ett pepparkakshus som jag köpte på det stora möbelvaruhuset igår när jag var där och bunkrade ljus.


Inuti lade jag en liten ljusslinga och Anna plockade fram alla möjliga djur som vaktar huset från godisgrisar.

En schimpans vaktar dörren...
...och i skorstenen är en tomte på väg ner.
Och så här mysigt lyser det från fönstren när det är mörkt i köket


Ja, så bra det blir när man är två...

Den uppmärksamme ser i projektometern att Annas adventskalender är färdig precis som den första julklappen. Bara att ta tag i julklapp nummer två...

Vår internetanslutning strular emellanåt, så det har varit sporadiskt med inlägg, men det ska väl ordna sig vad det lider. Jag får ta hjälp av någon som kommer hem till jul ^^.

Gud välsigne Cypern-folket.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar