tisdag 17 januari 2012

Amigurumihundar

I lördags var Anna och jag på biblioteket. Då hittade jag en ny bok på Q-hyllan (hyllan där det finns pyssel och handarbetsböcker). Den svenska utgåvan är från 2011, så den är förmodligen alldeles pinfärsk i sortimentet. Jag tror till och med att jag är första låntagaren ^^. Nåja, jag lånade den i alla fall och blev JÄTTESUGEN på att börja virka amigurumis igen.





Amigurumihundar heter den och hundarna, som har riktiga raser som förlagor, är supersöta. Se bara på mopsarna på framsidan. Det finns till exempel mönster till chihuahua, welsh corgi, siberian husky, beagle, dvärgschnauzer och mops. Alla i miniformat (om man inte väljer ett jättetjockt garn förstås).

Författarinna är Mitsuki Hoshi och förlaget Känguru har gett ut den. Mitsuki lever efter mottot: "Allt kan skapas av garn" (klok kvinna) och har tydligen gjort flera virkböcker.
Hon har en hemsida: http://hoshi-mitsuki.com

Boken är både för den vane virkaren och för nybörjare, det finns en liten virkskola i början av boken.

Jag lät Anna välja vilken hundras jag skulle börja med och det tog en stund för henne att välja. Hon bläddrade och bläddrade och sade till slut att "det är så svårt att välja, alla är så söta". Men till slut föll valet på en liten dvärgtax med matskål och hundben. Och jag gick genast till mitt lilla garnförråd och hämtade material. Så ikväll byter jag virknål 7 mot 2 och släpper loss min amigurumisjäl.

Kram på er!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar