söndag 22 januari 2012

Frågor och svar

Har legat lågt med bloggen i en vecka. Vi har haft lite annat att fundera på. Käre Maken är snart arbetslös och veckans kvällar har gått åt till att räkna och klura på saker vi  kan spara in på eller avstå ifrån. Året började inte alls som vi tänkt oss. Vilken tur att jag redan hade bestämt att 2012 skulle bli ett år fyllt med återanvändning och restgarns projekt. I nuläget känns det tungt att fyra personer ska klara sig på min lön i två och en halv månad, men vi har gett oss den på att vi ska klara det här! Allt kommer att ordna sig, det finns värre saker att bekymra sig över.

Nu har vi varit på landet i tre dagar utan dator och måsten och bara myst, grillat korv och mått gott. Anna hann också leka lite i den decimeterdjupa nysnön innan vi åkte tillbaka till Ön.

Hur, eller hur, en av mina favoritbloggar, Dödergök, hade i fredags lagt ut frågor och svar som jag tänkte kopiera. Ja, inte svaren förstås, men några av frågorna. Så här kommer de:

1. Vilken sorts garn tycker du mest om?
Allra bäst gillar jag naturgarn, ull och ren bomull, men till amigurumis är akrylgarnerna oslagbara. Finns i en massa roliga färger till en hyfsat billig peng. Till nålbindning är det 100 % ull som gäller.

2. Vilka är dina favoritfärger?
Jag älskar färg! Men när det kommer till plagg så är det blå, lila och limegrön som är topp tre. Egentligen gillar jag alla färger utom babyrosa och röd. Men om vi pratar inredning är jag lite mer återhållsam, gillar lugna naturliga färger och satsar mer på färgglada assessoirer.

3. Är det någon färg du absolut inte tycker om?
Rostbrun kanske... eller neonfärger...

4. Vilken sorts stickor/virknålar tycker du bäst om/använder du helst?
Stickor har jag inga favoriter direkt, men strumpstickor och stickor i trä är sköna. Vad det gäller virknålar använder jag helst Clovers ergonomiska.

5. Hur länge har du stickat/virkat? Anser du dig vara nybörjare, mittemellan eller avancerad?
Hmm... Jag har stickat och virkat länge nu, så pratar vi tid är det nog avancerad. Men det finns fortfarande stickmönster som jag fortfarande laddar för mentalt. Har större självförtroende när det gäller virkning.

6. Dricker du kaffe eller te?
Kaffe med mjölk! Men te på morgonen och ibland på kvällen och då oftast rött eller grönt. Men på jobbet är det kaffe som gäller. En hel termos ^^.

7. Är du allergisk mot något?
Jag har inga matallergier, men är väldigt allergisk mot folk som är dumma mot barn och djur. Lögner kan också ge mig utslag. Stress är något som också påverkar mig negativt. Det är inte så bra när man jobbar inom skolan...

8. Vilken sorts musik tycker du om?
Jag är en sån där tråkig allätare. Jag uppskattar all musik utom riktigt tung black metal eller goth. Mest lyssnar jag på country och äldre rockmusik, men uppskattar klassiskt och svängig pop också. Är inte så förtjust i reklamradions skvalmusik, är mer Melodikryss-typen. Jag lyssnar gärna på äldre musik och vill helst välja vad jag ska lyssna på. Men för att svara på frågan har jag nu plågat mig själv och tvingat mig själv att välja EN artist per genre.
rock - Bruce Springsteen
gospel - Oslo gospel choir
country - Jill Johnson
pop - Laleh
jazz - Ella Fitzgerald
visa - Melissa Horn
punk - Ebba Grön/Imperiet
nytt - First Aid Kit
klassiskt - Prokofjef
rock ´n roll - Chuck Berry
disco - Bee Gees

9. Favoritgodis?
Lätt! CHOKLAD i alla dess former och varianter. Finns det inte choklad går det bra med citronkola. Är också barnsligt förtjust i sesamkakor med kokos.

10. Håller du på med någon annan skapande hobby förutom virkning och stickning?
Ja, jag nålbinder och broderar och syr efter bästa förmåga. För några år sedan fick jag akvarellfärger och akvarellblock, men den processen har avstannat lite grand. Har en önskan om att gå en kurs någon gång. Jag skulle också vilja lära mig mer om växtfärgning och kardning och spinnande av ull. Tillverkar en del smycken, men det är nog mest jag själv som uppskattar dem. Ja, inte mina pärlstickade ringar förstås. Dem har jag sålt rätt många av. Annars är jag rätt kreativ tror jag och pysslar rätt mycket med min dotter.

11. Vad stickar/virkar du helst?
Oj! Nästan omöjlig att svara på... mössor, sjalar, amigurumis, linnen... vad om behövs liksom ^^.

12. Har du något drömprojekt?
Ja, jag har ett mönster på en virkad jacka som jag skulle vilja ta mig an, men har inte hittat "mitt garn" ännu. Sen skulle jag vilja bli bättre på att sticka vantar med mönster. Men Dödergöks Halldora mittens har fått mig att komma lite närmare det målet. Har i alla fall lagt fram garn och stickor ^^.

13. Vilken slags böcker (förutom handarbetsböcker) läser du helst?
Jag gillar historiska romaner med starka karaktärer. Till exempel Religionen, Bronsstatyn, Elisabeth Nemerts böcker, Arn-böckerna och nu senast Brobyggarna av Guillou. Men jag uppskattar också spännande böcker, som dem av Dan Brown, och fantasy, är en Harry Potter-vän. Jag gillar också realityprosa/biografier/memoarer som Underdog, Mig äger ingen och Svinalängorna. En ny genre som jag också har blivit förtjust i är deckare i historisk miljö. Annars blir det faktaböcker om historia, religion, filosofi och heminredning och en och annan trägårdsbok.

Ja, det var lite om mig. Ha det bra så hörs vi!


Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar