lördag 28 januari 2012

Gul dvärgtax

Jaha, då har den slagit till. Influensan med stort I. Har varit helt förbi sedan onsdags kväll och i skrivande stund har febern nästan gett med sig. Kroppen värker, halsen ömmar, öronen kliar, luftrören har decimerats i omkrets, ögonhålorna värker och näsan är narig som ett sandpapper efter alla snytpapper. Nu skulle man ju kunna tro att jag har spenderat mina sjukdagar med att pyssla. Både ja och nej. Jag har faktiskt inte orkat så mycket, men en liten hund har jag lyckats åstadkomma och cup cake mössan är klar.

Anna pekade ut en hund i boken med Amigurumihundar (se förrförra inlägget). En dvärgtax med en liten matskål och den skulle absolut vara gul!


Så här kommer en liten stilstudie av den lilla lilla taxen virkad med virknål 2,0 och restgarner.





Han är inte så stor och mina fingrar var helt slut när han var klar. Influensa och mini-amigurumis var ingen lyckad kombo ^^. Det får bli något större projekt nu. Men jag är jättesugen på att virka fler hundar, så det lär dyka upp fler... Jag undrar varför jag virkar hundar när jag egentligen är katt-människa?

Cup-cake-mössan blev lite av ett misslyckande, men den var också jätterolig att sticka. Jag hittade ett mönster hos Made By Cecilia som verkade bra. Det är det säkert också, men jag valde ett tjockare garn, Molly från Järbo, för att få vuxenstorlek på mössan. Som ni ser blev "formen" för hög.

När jag kontrollerade mönstret hade jag virkat för många resårvarv. Nåja, det går ju att vika kanten...


En björnbärs-muffin-mössa att värma sig med i influensatider. Jag ska absolut sticka fler, men då ska jag ta ett tunnare garn och hålla mig till mönstret ^^.

Host host på er och kram!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar