söndag 1 januari 2012

Nyårsdag = pysseldag

Lugnet och stillheten har idag infunnit sig i huset. Jul, två födelsedagar och nyår är nu avklarat och vi kan andas ut några dagar innan det ska till att bli barnkalas.

Eftersom jag nu har passerat den ålder då nyår firas med dunder och brak är jag härligt pigg idag. Måhända att jag känner av den sena timmen litegrand. Anna kom dessutom och väckte oss i morse och hade mannekänguppvisning med kläderna som hon fick på födelsedagen igår.

Hennes moster, min kära storasyster, kom och hämtade henne vid tolv idag och jag har då passat på att pyssla lite. Jag har haft tre olika projekt som jag växlat mellan idag. Dels har jag ägnat mig åt min bok som börjar närma sig slutet, men också den virkade sjalen i mohair...


... samt ett projekt som har med återvinning och återanvändning att göra, nämligen en stor duk av många små virkade dukar.


Här har jag lagt ut dem på golvet och börjat pussla. Idén fick jag i någon bok som handlade om just återanvändning och att göra nytt av gammalt. Jag har under åren samlat på mig en del virkade dukar. En del har jag köpt på auktion, loppis eller second hand och en del har jag ärvt, fått eller gjort själv. Men eftersom jag sällan använder så här små dukar har de legat i ett skåp i väntan på att bli något bättre. Och nu är det dags att börja foga dem samman. Men det visade sig att en viss kattherre i huset tyckte att jag behövde hjälp...


... och placerade sig på en av dukarna. Mjau, så felplacerad han blev. Katter är verkligen egocentrerade, ska jämt vara i centrum. Det är förmodligen därför jag älskar katter. Ingen sätter sig på dem. De sätter sig på andra! Alltid på deras villkor.

Jag lät honom sitta och började fästa ihop delarna med säkerhetsnålar och då vet jag inte vad som flög i honom. Min lilla sax blev förmodligen en mus eller något och helt plötsligt såg allt ut så här:



Då gav jag upp och återgick till min sjal... ^^.

Petronella

1 kommentar:

  1. Oj, vilken ambitiös inledning på det nya året! Jag firade inte heller nyår särskilt storslaget men tillbringade nyårsdagen ungefär tvärtom mot dig. I pyjamas hela dagen, haha.

    SvaraRadera