söndag 29 januari 2012

Nystat

Att göra några större fysiska utsvävningar är fortfarande inte att tänka på. Febern har lyckligtvis gett med sig, men jag är fortfarande jättetrött och sliten. Men tänka kan man ju! Satt och bläddrade i boken Sticka och virka med restgarn av Sanna Vatanen och blev inspirerad. En sån påhittig kvinna!

Gick och hämtade mina härvor med ullgarn och började nysta. Jag är så glad för min garnvinda. Den har kommit till nytta många gånger.

Det här grå ullgarnet har jag fått av mamma och jag tycker att det är såå vackert. Naturligt melerat, ofärgat.


Här har jag kommit en bit på väg, bara en härva kvar av det ljusblå garnet. Medan jag satt där och nystade började jag givetvis fundera på vad det skulle bli. Jag tycker att färgerna harmonierar så fint med varandra så jag tänker göra något seriöst av dem.


Alla garnerna är tvåtrådiga ullgarner i rent ull. Det lila hittade jag på en loppmarknad. En dam stod och sålde egenhändigt växtfärgat garn och hon hade två härvor kvar av detta ljunglila garn. 100 gram för 80 kronor. Som hittat!
Det ljusgrå har jag som sagt fått av mamma och det är samma garn som jag har till mina nålbundna sockor. Det är i en underbar kvalitet.
Det mörkblå är restgarn (om en hel härva kan vara restgarn) som jag köpt på Ullcentrum. Öländsk ull alltså. Lite strävare än de andra, men blir fint att randa med.
På Kupan köpte jag det ljusblåa garnet i somras. 180 gram för 50 kronor. Också som hittat!
Slutligen så hade jag ca 85 gram av ett färöiskt ullgarn som heter Navia i lite mörkare grå.

Allt som allt visade det sig att jag hade ca 710 gram garn som bara väntar på att bli något fint. Jag bestämde mig snabbt för att göra en kofta, det var länge sedan och är ett så användbart plagg tycker jag. I alla fall när man är en sån fryskyckling som jag ^^.
Jag började gå igenom alla mina mönsterpärmar och böcker. Hittade inte alls vad jag ville ha. En massa andra fina saker som hamnade på min att-göra-lista men inte just en sådan kofta som jag hade fått en bild av i huvudet. Fortsatte söka på nätet. Började med Ravelry och Garnstudio, men nej, inte... Jo, jag hittade jättesnygga koftor som jag lade till i favoritmappen och som inspirerade mig, men nej, inte riktigt rätt. Gick in på Dödergöks blogg och kikade runt. Funderade på koftan Offa, men nej... inte riktigt en sån heller.

Jag får väl helt enkelt göra mig ett eget mönster. Måtta på en kofta jag har som är lagom och randa den som jag vill ha den. Ja, så får det bli!

Ska vara hemma imorgon också och vila upp mig, är som sagt fortfarande helt slut och piper och hostar och snörvlar. Huvudvärken har inte släppt heller. Men på tisdag hoppas jag att jag kan jobba igen.

Ha en bra vecka och må stickorna varen med eder!!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar