söndag 15 januari 2012

Skönaste sjalen

Sjalen är klar!

Först blockade jag...






... och sen provade jag.







Jag är supernöjd. Den är varm och gosig, men ändå snygg. Den är så pass stor att man även kan lägga snibben på ryggen och värma sig med den när man fryser.

Mönstret är från tidningen Allers, nr 46 2008 och modell och beskrivning är gjorda av Gunilla Olmarker. Tack Gunilla för det mönstret! Mönstret är väldigt enkelt att lära sig. Efter nionde varvet upprepar man varv 6-9 tills man har rätt storlek. Sånt gillar vi! ^^. Garnet jag använt heter Falk Mohair, färg nummer 207 och jag virkade med virknål 4. I mönstret står det att det går åt 150 gram, men jag använde ca 175.

Jag kommer garanterat att använda mig av mönstret fler gånger. Men då kommer jag nog att minska några varv för att få en lite nättare sjal, den här blev i bredaste laget.

Mönstret har nu skickats vidare till min storasyster. Jag önskar henne lycka till!

Idag är en speciell dag i min familj. Vi saknar en person särskilt mycket den här dagen. Jag hoppas att man kan läsa bloggar i himlen... Vi saknar dig Lasse. Tack för att du var den du var och Tack för att du gav mig så fina söner.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar