söndag 12 februari 2012

En duk från dottern

Är inne i en downperiod just nu. Skulle behöva lite pep-talk som dom säger over there. Jag är inte den som brukar gräva ner mig, men snön fortsätter att dala, ischiasnerven är i kläm och den tuffaste arbetsperioden i skolan (mellan sport- och påsklov) kommer nu att infalla med en tuff ekonomisk period. Det känns som om man vill göra en struts - köra huvudet i snön och inte titta upp förrän pengar och påskliljor åter dyker upp. Det är i de här lägena man får plocka fram och påminna sig om glädjeämnen i livet. Friska barn, mat på bordet, tak över huvudet, jobb, händer som fortfarande kan handarbeta, ett huvud som är fyllt av kreativa idéer... 

Något som gjorde mig glad häromdagen var ett litet paket som jag fick av Anna när jag hämtade henne på dagis. Inuti paketet låg en liten röd duk som hon sytt till mig.


Hon syr dukar på löpande band på dagis, men nu var det alltså min tur att få en :) Fem år och redan en fullfjädrad sömmerska, det bådar gott ^^.
Själv kämpar jag på med mina projekt. Koftan tar lite tid. Jag fick för mig att lägga in ett mönstrat ok på ryggen, en lustig kattparad inspirerad av en duk från Kalmar läns hemslöjd, med design av Raine Navin, jag sydde för några år sedan. Det gula yllegarnet bryter av lite från den övriga färgställningen, men lite färg piggar alltid upp!
Den lilla etiketten kom visst med på bilden. Jag hittade detta senapsgula garn på Kupan (som vanligt) och i nystanet hängde den lilla lappen med texten "björklöv på vitt garn alunbetat". Jag betalade 10 kronor för detta nystan (ca 50 g) och en härva med grönt, lite tjockare yllegarn (ca 100 g). Jag skämdes när jag betalade och erbjöd mig att betala det dubbla, men damen i kassan sade nej så då lade jag en tjuga i bössan istället.

Det finns ju faktiskt de som har det sämre än jag...

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar