fredag 3 februari 2012

En ledig dag

I morse visade kvicksilvret på -13 grader. Brrr! Nåja, det var bara att klä på sig och ge sig iväg. Snöröjarna hade gjort ett bra jobb under natten och gjort vägarna fria från all den snö som kom igår. Men det såg mörkt ut i norr och på radion hörde jag att skolskjutsarna var inställda på norra delen av Ön, där jag jobbar. När vi kom till Halltorp söder om Borgholm ringde en kollega och sa att alla anställda som bor i Borgholm och söderut skulle vända och köra hem. Vid första bästa vändplats vände vi så bilen och körde hemåt igen.
För er som inte bor på Öland vill jag bara säga att det är inte snön som är problemet på den här ön, vi ölänningar är rätt tuffa. Nej, det är vinden som ställer till det. På den här ön är det aldrig vindstilla och med all den fina pudersnö som nu ligger så ryker det igen på varenda väg som ligger det minsta öppet. Och öppet, ja, det är det typ överallt på Ön. Dessutom väntas det mer snö längre fram och bli kvar på jobbet över helgen, nja, det är det nog ingen som vill ^^.

Så, det blev en ledig dag istället. Åkte direkt och hämtade Anna på dagis och vi åkte hem, tände upp i kakelugnen och spelade spel och pysslade. Jag läste på Stjernfalls blogg för lite sedan om hur hon gjort jättefina burkar av gamla konservburkar. Vi diskade ur de vi hade och satte igång. Först började jag med att sätta maskeringstejp på insidan för att vi inte skulle skära oss.





Sen gick både Anna och jag loss på våra pysselgömmor för att hitta fina saker och sedan var det bara att sätta igång...
Vi släppte alla hämningar och gick verkligen lös på färgglada tyger, band och annat fint. Så här blev de i alla fall till slut.
Nummer 1: Stuvbit från IKEA, stora paljetter, vackert band och självhäftande skumgummihjärtan.

Nummer 2: Prickigt Panduro-tyg, frans från en kasserad gardin, sammetsband och filthjärtan. Jag tror att jag ska ha mina strumpstickor i den här.



Nummer 3: Tilda-tyg, fint band och bollfrans med pärlor som jag köpte på Pandurorean i somras. Den här blev genast en sax-burk.

Hur gör man? Mät höjden och omkretsen på din burk och klipp en tygrektangel. Lägg till ett par centimeter på höjden så du kan vika ner kanten. Lägg till en halv centimeter på längden så tyget hamnar omlott. Det bästa är om man har en limpistol, men det går säkert bra med Karlssons klister eller liknande också. Banden limmade jag med textillim. Sen är det bara att dekorera efter behag. Annas burkar blev så här fina och blev genast två pennställ.



Som ni ser så var hon ännu mer hämningslös i sitt pyntande, men jag tycker att de blev underbara ^^.


Sen gick vi ut och gjorde änglar i snön.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar