torsdag 22 mars 2012

Anne & Zef

Idag har jag varit på en helt fantastisk föreställning! Årskurs 5-9 på skolan där jag jobbar åkte tidigare idag till Borgholm för att bevittna en helt fantastisk föreställning som heter Anne & Zef av Ad de Bont. Så här står det på Teater Fredags hemsida:



I föreställningen möter den unge Zef Bunga Anne Frank. Båda är femton år gamla och kommer aldrig att bli äldre. Båda dödades innan de blev vuxna.
Båda har levt gömda i två år. Zef i sitt hem i Albanien, Anne i Amsterdam, i den lilla hemliga lägenhet som genom hennes dagbok blivit känd över hela världen. Zef Bunga tvingas gömma sig på grund av hotet om blodshämnd som drabbat hans familj. Båda planerar för framtiden när de ska kunna gå ut och när världen inte längre är vansinnig.

Anders Alnemark, konstnärlig ledare för Teater Fredag har regisserat föreställningen. ”Viktigast med all teater är att den väcker känslor. Empati och inlevelseförmåga tycker jag att dagens samhälle lider stor brist på. Därför ville jag sätta upp Anne och Zef. Föreställningen är sorglig men också hoppfull för att den berättar om två unga människor som trots enorm press har en sådan livslust.”

Huvudrollerna i föreställningen spelas av två unga skådespelare, båda är 21 år gamla. Caroline Johansson Kuhmunen, som tidigare haft huvudrollen i High School Musical, samt deltagit i Jakten på Julia, Så ska det låta och Allsång på Skansen spelar Anne Frank. Zef Bunga spelas av Josef Törner som tidigare jobbat på Göteborgs stadsteater och Riksteatern. 

En av rollerna, Zefs mamma, spelas av Cecilia Ljung. Maja Gräddnos, ni vet. Alla fyra skådespelarna var superduktiga och scenografin var löst på ett otroligt smart sätt. Filmklipp och ljud och stillbilder skapade stämning i föreställningen. Hela salongen var så tagna av föreställningen när den var slut att ingen ville gå därifrån. Skådespelarna kom tillbaka ut på scenen och sade att "ni får gå nu, det är slut". Men alla satt kvar ändå. Efter ytterligare tillåtelse att gå ut från salongen reste sig några elever och vi andra hakade på ^^. När vi efterarbetade pjäsen i klassen (en nia) tyckte flera elever att det var den bästa föreställning de hade sett. Pjäsen väckte oerhört många frågor och diskussioner, men vi hade fått ett jättebra lärarmaterial i förväg, så vi pedagoger var väl förberedda. Ja, jag kan inte med ord beskriva hur bra den var.

Har ni möjlighet så gå och se den!

Jag avslutar mina utvecklingssamtal ikväll så förhoppningsvis blir det mer tid till handarbete framöver. Hmmm... Varför tror man alltid att det blir mer tid sen?
Jag har i alla fall sytt ihop axlarna på Annas tröja och stickat halskragen. Ska bara få dit armarna och fästa trådarna.

Till sist ett avslutande ord från pjäsen, sagt av Zefs pappa, som jag tar med mig ut i livet:

"Om du förlorar hoppet är du körd"

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar