lördag 10 mars 2012

Smygmaskvirkning

Allt som oftast tar jag mig till bibliotekets hylla märkt Qcc. Idag hittade jag en bok om smygmaskvirkning  av Kerstin Jönsson som jag inte läst förut. Den fick genast följa med hem.




Man kan göra helt fantastiska vantar och mössor och sockor med den här tekniken som känns som en blandning av virkning och nålbindning. Här är några exempel ur boken:




Eftersom jag inte har någon smygmaskvirkningskrok gjorde jag genast en ritning till maken och tog fram en smörkniv som han kan använda till krok. Det var inte en förfrågan, det var en order ^^.



Eftersom jag är utan krok får jag väl hia mig till jag har en. Men jag blev supertaggad att färdigställa mina nålbundna sockor.
Annars kanske man skulle börja styra med lite vårplagg, men slow-starter som jag är har jag inte fattat att januari är slut. Jaså, är februari också över?? Jo, jag tycker det är lite jobbigt med våren. Inga depressioner eller så, men ljuset gör mig trött, jag hinner inte med riktigt. På våren kommer också en massa krav som har med uteaktiviteter att göra, dona i trädgården och så där. Visst blir jag glad av snödroppar, vintergäck, fågelsång och längre dagar. Framför allt kommer en tid då man inte behöver frysa så mycket, det uppskattar jag verkligen. Men det är nåt ändå med den där våren... kanske har det lite att göra med att våren är en tuff period i skolan för oss pedagoger? Eller är det bara sån jag är ^^.

Förmodligen så kommer jag nog hinna sticka färdigt Annas tröja under melodifestivalen ikväll. Hoppas på det i alla fall. Jag hoppas också att det kommer gå bra för David Lindgren. Han får min röst ikväll.

Kram Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar