tisdag 15 maj 2012

Nattduksbord, normer och nöjsam virkning

Igår när jag kom hem hade maken ordnat en liten överraskning. Han hade letat rätt på ett litet nattduksbord, slipat det och målat det med den sista skvätten färg som var kvar i färgburken efter skrivbordet. Det passade jättefint bredvid Annas säng. Anna ställde snabbt dit sin lilla hundklocka, för "klocka måste man ha bredvid sängen. Hur ska man annars veta vilken tid man vaknar?" Så sant, så sant.


Jag går just nu en kurs på Linnéuniversitetet som heter Värdegrund och likabehandling i skolan. Idag var det träff två och det har varit oerhört intressant. Vi har diskuterat normer och normkritiskt tänkande. Ibland är det nyttigt att få fundera på vilka fördomar och idéer man har om vad som är "normalt". Själv upptäckte jag att en beskrivning av mig själv som sjuttonåring fanns med bland de som inte tillhör normen. Klart att jag visste om det innan, men det var lite konstigt att se det på pränt i en bok från Skolverket. Har inte mitt liv varit normalt? Jo, för mig, men uppenbarligen inte för andra. Det var oerhört nyttigt att få känna på hur det är att stå utanför stormens öga. (I det lugna ögat befinner sig normen) Tänk på dem som hela tiden står utanför vad vi anser är norm, att hela tiden behöva förklara och rättfärdiga sin tillvaro. Som sagt, en nyttig dag för mig och säkert för mina kursare också.

Nu blir det skönt att få vila tanken i en enkel virkning. Anna har vuxit ur sin kofta och har beställt en ny. Jag virkar den i Tilda i rosa och gult, för så är den beställd.


Har tyvärr ingen bild på hennes gamla, men så här ska den bli när den är klar:


Mönstret är från tidningen Inge-Lise från 2005 och det är den tredje koftan i den här modellen jag virkar. Perfekt enkel virkning att syssla med efter en dag full av tankar och filosoferande.

Jag tänker, alltså finns jag!

Petronella

2 kommentarer:

  1. Vilket otroligt fint rum hon har fått! Gillar burkarna skarpt! Vår minsta son ska snart flytta in i eget rum och då får vi också köra en make over på det :)

    Och som svar på din fråga (om än lite sent) så har jag virkat bebistofflorna i Tilda, som jag virkar det mesta i :)

    SvaraRadera
  2. Tack Fru Bäver. Tilda är bra. Virkar ju som bekant en kofta i Tilda just nu :)

    SvaraRadera