söndag 6 maj 2012

Och nu då?

Ja, det var vad jag tänkte igår kväll när jag satt framför TV:n. Flera av de projekt jag håller på med nu kräver att jag vistas vid symaskinen väldigt långt från TV:n. Det är nu inte så att det är TV:n jag är beroende av, utan det är snarare så att maken kanske tycker att det är trevligt om vi kan umgås lite grand då och då. Dra ner symaskin och pryttlar till TV-rummet hade jag ingen lust med, inte heller tvärtom, att dra upp TV och make till pysselhörnan. Nej, det fick bli något nytt projekt, något enkelt man kan syssla med framför TV:n som kanske ändå kan bli något bra till slut. För bara titta på TV går ju inte. Nej, utan handarbete somnar fru Björn på 10 minuter, det är dagens sanning det!
Nu ska ni få höra hur det kan gå till när jag inte vet vad jag ska göra, men ändå vill, och planlöst spånar och tänker och till slut faktiskt hamnar i något vettigt projekt:

1. Jag tar fram ett garn jag tycker om, helst i en favoritfärg. Igår blev det ett turkost bomullsgarn.
2. Jag bestämmer mig för om det ska virkas eller stickas. Eftersom jag fortfarande har lite ont i tumgrepp och handled efter den virkade mattan, blev det stickning.
3. Väljer stickor. Lördagskvällens status: korta bambustickor 3½.
4. Ja, och vad som sedan händer är väldigt svårt att förutse. Det kan vara en låt i bakgrunden på en film, ett uttalande, en miljö, en tidsepok, något maken muttrar om... ja, vad som helst. Men någonting gör att det kommer en idé. Igår tittade jag ner i min restgarnskorg samtidigt som jag fick någon underlig 80-talsvibb från TV och samtidigt tittade på ryggen av en Kaffe Fasset-bok om lapptäcken. Aha! En tröja!
5. Jag sätter igång. Jag tror det ska bli en tröja av stickade lappar i restgarner till mig själv med holkärmar. Funkar det inte eller om den blir gräslig kan man alltid sy ihop den till en kudde. För kuddar kan man aldrig få för många av ^^.

Jag började med att lägga upp 20 maskor och stickade en fyrkant. Sen plockade jag upp maskor i sidan av lappen i en annan färg och sen jobbade jag mig runt, runt som när man syr en kudde av lappar. Tanken är att det ska bli en rektangel till slut som kan sys ihop med en likadan rektangel. Sen en stickad holkärm och en båtkrage.
Om det blir så vet jag inte, men det är värt ett försök! Det är inte alltid målet som är det viktiga, utan processen.

Förresten, så är jag med i en tävling igen. Virka liten kaka har en tävling på sin blogg där man kan vinna garn för ett värde av 200 kronor. Tävla du också!


Petronella, mitt i processen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar