lördag 5 maj 2012

T-shirtmatta

Efter tre upptagningar och omvirkningar är den nu klar, min runda virkade trasmatta.


Jag kan inte påstå att jag är jättenöjd. Jo, med färger och så, men det är lite för mycket "hål" i den för att vara en praktisk matta. Vi vet inte riktigt var vi ska ha den, men fröken Zelda uppskattade den med en gång ^^. Och säga vad man vill, men ett golvsmycke blev den.



Jag utgick från ett mönster till en virkad rund duk, men fick ändra om lite under arbetets gång eftersom trasorna beter sig annorlunda än virkgarner och för att trasorna var olika tjocka och av olika kvalitet. En del tröjor var mer slitna än andra om man säger så...
Det gick åt 1 babytröja, 5 t-shirts i vuxenstorlek och två påslakan. Till uddkanten gick det åt nästan ett nystan av akrylgarnet Molly. Den blev ca 110 cm i diameter innan blockning.

Det har varit riktigt roligt, trots alla upptagningar, men oerhört tröttsamt för handleden. På slutet orkade jag bara ett eller två varv per kväll. Alla mina trasor tog inte slut, så vem vet, kanske dyker det upp en matta till så småningom i bloggen ^^.

Annars är det mycket pyssel med att måla om möbler och dona i Annas rum. Tapeterna är nu uppe och tag och väggar är färdig målade så nu måste jag verkligen sätta fart med textilierna!! Det är inte alltid så lätt när man kommer hem på kvällen från skolan och har väskan full med rättningar att göra och solen fortfarande skiner ute. Jag vågar knappt säga det, men en söndag med heldagsregn är vad jag behöver.

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar