måndag 25 juni 2012

Fläder


Idag har jag satt en sats med fläderblomssaft. Som vanligt har jag använt min kära mormors recept. Jag vet att hon ler i sin himmel varje gång jag använder hennes recept och tar tillvara på naturens råvaror. Kram på dig mormor!
Och här kommer receptet:

Mormor Stinas Fläderblomssaft
40 klasar fläderblommor
2 l vatten
2 kg strösocker
3 citroner (fast jag brukar ta 4)
50 g citronsyra

Koka upp vattnet. Blanda i saften från citronerna, sockret och citronsyran. Häll blandningen över blommor och några skivor av citronerna. Låt stå svalt med lock i 5 dygn. Sila och tappa upp på flaskor.
Mums!

Jag längtar redan...

Ikväll är det genrep på föreställningen Kalle Flott- en härsken historia. Det verkar som om vi får stå emot både blåst och regn eftersom vi spelar utomhus. Låt oss hoppas att sommaren kommer till premiären på onsdag. Har du vägarna förbi Öland under de första veckorna i juli är du välkommen till Himmelsberga mitt på Öland. Där spelar vi, Theatre Fruticosa, friluftsteater på öländska.

Väl mött och smaklig spis!

Petronella

1 kommentar:

  1. Hej, vilken fin blogg du har! Kul att du har så mycket blandat pyssel, har redan fått en massa ny ideér :-) Tror bestämt att jag ska plundra grannens fläderbuske... låter väldigt gott med flädersaft!

    SvaraRadera