lördag 23 juni 2012

Pärlor och prat

Maken och jag satt och småpratade på altanen i kvällssolen. Under tiden satt jag och pärlade lite. Som så många andra är vi fast i pyssel med smälta nabbipärlor. Ja, inte maken och jag... dottern och jag.

Här har jag tillverkat ett armband och utgått från färgerna på en glaspärla.
Anna gjorde ett igår, det blev så här fint:
Om du ännu inte har fastnat i behovet av att smälta pärlor ska jag mer än gärna beskriva hur man gör.

Värm upp ugnen till 200 grader. Ställ nabbi-pärlor (pärl-platte-pärlor) på högkant på ett bakplåtspapper. Ställ in i ugnen i ca 5 minuter och följ förvandlingen från ganska tråkig pärla till fantastiskt vackra och blanka platta pärlor.Världens bästa "regnig dag pyssel". Nabbipärlor finns det ju nämligen gott om här hemma...

Hoppas ni har haft en bra midsommarhelg. Min har varit alldeles utmärkt.

Petronella


3 kommentarer:

  1. vilken kul ide´. Har missat detta måste prova , pärlor finns det nog i gömmorna sedan barnen var mindre :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det Ylva och sälla dig till skaran av pärlplattekreatörer :)

      Radera
  2. Det är så himla roligt att se hur detta pyssel sprider sig i bloggvärlden! :-)

    Nu blev jag sugen på att göra fläderblomssaft, jag tror bestämt att min fläder blommar i trädgården!

    SvaraRadera