måndag 2 juli 2012

Flit, flärd och födelsedag

Det har inte virkats, stickats eller sytts så mycket den senaste tiden eftersom jag är inne i en period med föreställningar. Vi spelar vår teater på Ölands museum i Himmelsberga, Långlöt. En helt underbar miljö med gamla hus och lador där man har samlat föremål från hela Öland. En hel del konst visas också i de olika husen under sommaren. Väl värt ett besök. På området finns också en handelsbod som har inriktat sig på byggnadsvård och textilier tillsammans med glass (förstås) och gammaldags godis. Där inhandlade jag igår tre nystan med underbart mjukt lingarn från en öländsk designer och kreatör vid namn Karin Öberg. Det heter Kalinka och på Karins hemsida kan man läsa mer om garnet och hennes kläder.

Jag vet ännu inte vad det ska bli av härvorna, men jag blir bara så glad av att titta på dem och känna på dem. Karins garner finns i 21 färger, men just dessa blir jag så glad av. Antingen ska de bli ett plagg eller tre fina scarfer att ha tillsammans. Eller en solhatt? Eller fina gästhanddukar? Idéer finns, men jag vill inte göra något förhastat då de kostar en hel del. Har ni några förslag månne?

Flädern är silad och tappad på flaskor. Vintern är räddad!





Visst blir det fint när man parar ihop en 'Maidens Blush'-ros med fläderblomma! Det är en njutning att gå runt i trädgården nu och insupa alla dofter.

Idag har vi firat en av mina söner som fyller 20 år idag. Var har tiden tagit vägen? Jag menar rent fysiskt. Var tar tiden vägen? Var blir den av när den har gått? Jag kan ju fortfarande plocka fram den där torsdagen för tjugo år sedan i mitt minne och minnas dofter, smaker, smärtor, ord och lyckorus som om det var igår. Har tiden lagrats i min hjärna då? Eller vad är det som finns kvar i mitt hjärta. Ja, kanske är det frågor som man aldrig får svar på, men märkligt är det... Tur att man kan stanna sommartiden ett tag och stoppa ner den i en flaska med flädersaft och lägga i frysen.


Petronella



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar