söndag 29 juli 2012

Halsband

Igår skulle vi på lite festivitas och jag hade som vanligt inget lämpligt halsband att ta på mig. Varför blir det alltid så? Jag började fundera på hur jag snabbt kunde tillverka ett halsband som samtidigt inte såg så där jätte-hemmagjort ut. Jag vet att Kungen och Majkis har gjort ett jättefint, det får jag göra en annan gång, men jag hade bara en halvtimme på mig (som vanligt). Jag ville dessutom ha ett lite enklare och tunnare som ligger vid halsgropen. Så kom jag på att man kanske bara kunde virka in pärlor på en luftmaskkedja. Och det gick ju!





Jag använde helt vanliga hobbypärlor i plast invirkade i svart bomullsgarn. Har man tröttnat på halsbandet är det bara att klippa upp och göra ett nytt i andra färger eller kasta om pärlorna blir fula. Inte behöver man vara rädd för att tappa sina juveler heller ^^. Passar sådana som mig. And this is how you do it:

Pärlhalsband

Du behöver: bomullsgarn, 11 pärlor, halsbandsknäppning, virknål och nål.

Trä upp så många pärlor du vill ha på garnet, och i den ordning du vill att de ska komma (tänk på att trä dem från slutet om du vill ha dem i en viss ordning). Jag hade 11 pärlor.
Virka 40 luftmaskor (se till att du har en bit garn i början att fästa med), för fram en pärla, [virka 3 lm, för fram en pärla] 10ggr, virka 40 lm, avsluta och spara en dm garn att fästa med.
Trä igenom änden genom ena öglan på den ena av knäppningen, vik vid femte lm från slutet och använd garnstumpen till att surra ihop lm-kedjorna, fäst tråden med en nål genom att trä igenom surrningen. Gör likadant med andra änden. Klart!


Less is more, som de brukar säga.


Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar