torsdag 12 juli 2012

Somrigt mobilfodral

Det är sommar i allra högsta grad. Ja, vädret kanske inte är det allra bästa, men sommar är det likaväl. Kvällsfika på altanen, metfiske, utomhusvirkning, rosor och kaprifol, jasmin och primörer. Just nu kan man njuta av sommarens alla frukter och bär och jag har gjort vad jag kunnat för att bevara sommarens dofter och smaker till vinterns dagar. Lavendelblommor på tork. I frysen finns nu flädersaft och jordgubbssaft, jordgubbar, vinbär, rabarber och massor av blåbär. Och idag plockade maken och Anna första halvlitern med hallon. Mmmmm... jag känner hur saliven rinner till bara jag tänker på det.Och snart drar kantarellsäsongen igång.
Även om jag älskar mitt Öland så är det inte så dumt att åka till "landet" i Småland och ta del av alla blåbär som växer där just nu. Runt huset växer blåbärsriset tätt och till tisdagens frukost blev det färska blåbär och mjölk.
Idag när jag med värkande blåbärsplockarrygg åkte hem från skogen virkade jag ett nytt mobilfodral till min ajföun. Man kan ju nämligen inte bara åka bil utan att göra något ^^.



Den här knappen fyller ingen funktion, den är bara dekoration. Jag har sytt fast en tryckknapp under flärpen. Jag tycker det är mer praktiskt när man fort ska komma åt telefonen när det ringer i den.
Här kommer mönstret:

Jag har använt bomullsgarn, Tilda från Svarta Fåret och Cotton Eco från Schachenmayr, och virknål 2,75 mm. Jag har en Iphone 4, har du en större eller mindre telefon eller tunnare eller tjockare garn, gör du bara första luftmaskkedjan så lång som du behöver. Den ska vara lika bred som telefonens botten. Fodralet virkas i en spiral, runt, runt. Hur enkelt som helst.

Mobilfodral

Lägg upp 16 lm.
Virka en fm i andra maskan från nålen och fortsätt med fm raden ut till du kommer till första luftmaskan i kedjan. I den virkar du 4 fm och fortsätter sedan virka runt till nästa ände. Där ökar du två maskor i kantmaskorna. Har du en tjockare telefon får du upprepa detta moment i ändarna tills du får rätt tjocklek, men har du en ajföun är det nu bara att virka runt, runt till du når önskad höjd.
När fodralet är lagom högt virkar du på sista varvet en flärp mitt på det du vill ska vara baksida.
Virka till du kommit till två tredjedelar av baksidan, vänd, 1 lm, 5 fm, vänd, 1 lm, 5 fm... fortsätt så tills flärpen är lagom lång. Maska av.

Världens enklaste Blomma

6 fm i en magisk ring. (Eller 4 lm, slut till en ring med en sm, 6 fm om ringen)
I varje maska virkas [fm, st, dst, st, fm] så får man 6 kronblad.

Fäst blomman var du vill ha den, sy dit en tryckknapp och dekorera ditt fodral efter behag. Klart!

Ha en fortsatt trevlig sommar och njut av den!





Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar