onsdag 29 augusti 2012

Gympapåse

Anna, min dotter, har börjat förskoleklass. (Hua, när blev hon så stor?!) I alla fall, hon ska ha idrott en gång i veckan och då måste hon ju ha en gympapåse. Att betala pengar för lite nylon med något sportigt märke på och en snörstump finns inte i Annas mammas värld. Nej, här ska det göras själv minsann!

Och så här blev den.


Bilderna är inget vidare, jag vet, men de är tagna typ mitt i natten. Den här mamman är inte alltid ute i god tid ^^. Pärlan längst ut är till för att snörstoppen inte ska åka av. Ingen lär väl i alla fall missa vems påsen är...

Det är inget märkvärdigt mönster, men här kommer en beskrivning:

DIY Gympapåse

Du behöver:
Tygbit 45x90 cm, sax, snöre eller resår, snörstopp, stor pärla, vliseline, små stuvbitar, stuvbit eller band till handtag, sax och tråd.

1. Sy två kanaler på kortsidorna på samma sida av tyget (avigsidan)
2. Klipp ut dina applikationer och pressa på och sy fast på en halvan av tyget på framsidan.
3. Sy fast ett litet handtag på andra halvan av tygbiten på framsidan.
4. Trä på pärla och snörstopp på snöret och trä sedan genom snöret genom kanalerna så att pärla och snörstopp hamnar utanför ena sidan av påsen om du viker tyget räta mot räta. Knyt en knut i andra änden.
5. Sy ihop kantsömmarna. På ena sidan, där du har knuten, syr du över snöret. På den andra lämnar du kanalen öppen.
6. Vänd rätt och .... voila! Du har en gympapåse! Man kan säkert göra på andra sätt... men, så här gjorde jag.

Snörstopp och resårsnöre är från en urvuxen jacka. Se där ja! Återanvändning ^^.

På tal om gympa så gör jag nu en satsning på min egen hälsa. Rygg, nacke och axlar (och framför allt rumpan som börjar söka sig neråt) ska få sig en omgång har jag tänkt. Förutom min simning ska det gympas två kvällar i veckan och idag har jag köpt två gångstavar som ska få göra mig sällskap på promenaderna. Förhoppningsvis ska jag orka sticka och virka lite mera nu, men även få mer ork till annat. Det gör ju inget om nååågot kilo dessutom behagar lämna kroppen^^.

Ha det gott i höstsolen!

Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar