söndag 16 september 2012

Lugn helg i skogen

Befunnit mig i stugan på landet i den mörka smålandsskogen under helgen och spottat i nävarna, plockat lingon och trattkantareller och stavat mig fram på skogsstigarna. Njutit helt enkelt...
Men låt oss ta en sak i taget.
Spottat i nävarna? Ja, det måste man göra ungefär en gång i halvtimmen när man nålbinder. Man fogar nämligen ihop två garnändar genom att spotta och tvinna. Man kan inte skarva på vanligt vis.
Jag har insett att det snart är varma-sockor-säsong och har tagit tag i mina sockor igen.
Eftersom jag använder ett naturfärgat ullgarn med naturlig melering får jag göra sockorna parallellt så de blir ungefär likadana. Lyckas inte helt, men det gör inget.
Det finns mängder med olika stygn och sätt att binda beroende på vad man tillverkar och hur starkt man vill att det ska bli. Till dessa sockor har jag valt att plocka upp en ny och en gammal maska och tre tummaskor framifrån. Slitstarkt och snyggt.
Efterhand man nålbinder får man prova sin socka på mallen så man ökar rätt mängd maskor. Sockan ser stor ut nu, men den ska valkas lite grand. Inte så mycket att det vackra fiskbensmönstret försvinner, men så den blir lite mer slitstark.

Ja, och så har jag plockat årets sista lingon. De är verkligen stora i år.

Tur att man får sådan god hjälp med rensningen ^^.
 Så var det trattkantareller och stavning också.


Det gläder mig att trattkantarellerna är på gång. Jag gillar faktiskt dem bättre än de vanliga gula. Och så gillar jag att stava mig fram genom skogen för mig själv och lyssna på skogens alla ljud.  Tänk att något som gör så stor nytta vara så njutbart...



Petronella

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar